Thrive DC

Thrive DC grundades 1979 med målet att förhindra hemlöshet så att alla i Washington, D.C. har någonstans att bo.

Organisationens storlek

Small

Sektor

Humanitär verksamhet

Mål

Hitta givare

Kommunicera och samarbeta effektivt

Rekrytera, utbilda och kontakta volontärer

Samla in pengar

Utöka räckvidden

Öka medvetenheten

Öka produktiviteten och strömlinjeforma verksamheten

Öka trafiken till din webbplats

Produkt

Google Workspace for Nonprofits

Google Ad Grants

Fotografi

Thrive DC

Webbplats

https://www.thrivedc.org

Utmaning

16,4 % av invånarna i Washington D.C. lever i fattigdom1 och bostadspriserna stiger varje år. Thrive DC måste snabbt sjösätta storskaliga insatser för att minska risken att hemlösheten ökar i Washington, D.C. Just nu är 7 400 personer i staden hemlösa2.

”Vi samlar in tre miljoner dollar varje år så att vi kan servera tusentals måltider, hjälpa människor att bli nyktra, att återvända till samhället efter ett fängelsestraff eller hitta ett jobb. Då är effektivitet mycket viktigt. Tack vare Google för ideella organisationer kan vi arbeta effektivare.”

Daniel Meloy, utvecklingschef på Thrive DC.

Berättelse

Morgonen på Thrive DC brukar börja med att 150–200 personer får en stadig frukost. I samband med frukosten får de också tillgång till duschar och tvättstugor. Varje vecka samordnar Thrive DC stödrådgivning för missbrukare, program för återinträde i samhället efter ett fängelsestraff, en matbank, arbetsträning, ett datorlabb och en posttjänst för sina 1 000 klienter. Thrive DC:s personalstyrka på 16 personer hjälper varje år fler än 2 000 klienter, samordnar 2 400 volontärer, tillhandahåller 160 000 måltider och distribuerar över 63 ton mat via sin nödstation.

Organisationens nycklar till framgång är det produktiva teamet, ett välstrukturerat hanteringssystem för volontärer och en effektiv insamlingsstrategi. När teamet bakom Google för ideella organisationer hälsade på Thrive DC:s kontor i Washington, D.C. var det mycket glädjande att se hur de åstadkommer detta med hjälp av våra produkter.

Effektivitet är avgörande för en liten personalstyrka vars arbete förändrar livet för tusentals människor. Med Google Workspace kan Thrive DC bli ännu mer produktiva. Med Google Kalender slussas hundratals volontärer till sex olika program varje vecka, och händelserna färgkodas så att det går snabbt att se vilka grupper som arbetar vid vilka tider. Samarbetet i personalen når nya höjder med Google Drive och Meet. ”När vi organiserar volontärerna i vår databas jobbar vi tillsammans i samma Google-kalkylark. Nu blir vi klara på två timmar när det tidigare skulle ha tagit två veckor” säger Kira Lanier, Development Manager på Thrive DC. ”Om vi inte sitter på samma plats kommunicerar vi i vår gruppchatt på Hangout.”

”Tack vare Google Workspace blir vi klara snabbare och får mer tid att lägga på att hjälpa människor.”

Kira Lanier, utvecklingsansvarig på Thrive DC


Att hjälpa människor betyder mycket för Thrive DC. Det handlar om att erbjuda en sårbar grupp människor mat och omsorg varje dag, men också att utveckla stödprogram som hjälper hemlösa att bli en del av samhället igen genom att bli självförsörjande, skaffa ett jobb och till slut flytta till en egen bostad. För ett så ambitiöst mål behövs allt fler resurser. Traditionella insamlingar offline spelar fortfarande en viktig roll för Thrive DC, men kanalerna för direkta insamlingar via post ökar inte. Onlineverktyget Ad Grants har öppnat upp för nya insamlingsmöjligheter. ”Våra välgörare har bättre kunskap om vår verksamhet än någonsin tidigare, och det beror på att vi kan annonsera online [utan kostnad]. Vi skulle inte haft resurser till det utan Google” säger Alicia Horton Executive Director. Nu har Thrive DC en tvåsiffrig procentuell ökning varje år för sina insamlingskanaler online.

Effekten av Google för ideella organisationer

  • Google Workspace har medfört en drastisk förändring av sättet som Thrive DC arbetar, hanterar volontärer, kommunicerar och rekryterar. Teamet har för första gången anställt en medarbetare via internet. Med hjälp av Meet för videosamtal och dokumentdelning via Google Drive samarbetar medarbetarna smidigt oavsett var de befinner sig.
  • Pengarna som Thrive DC sparar på att de får tillgång till Google Workspace och Ad Grants utan kostnad räcker till över 1 000 läkarbesök och ytterligare 40 000 måltider om året för deras klienter.
  • Med Ad Grants:
    • Onlinedonationerna har ökat med 38 % från 2017 till 2018.
    • Nu har webbplatsens synlighet ökat så mycket att Thrive DC får in tillräckligt många volontäransökningar online så att de slipper lägga tid på rekrytering. Det innebär att Thrive DC sparar in 40 arbetsdagar varje år och kan betala 5 400 läkarbesök för personer i närområdet.

1Källa: U.S. Census Bureau, District of Columbia, Quick Facts, 2017
2Källa: United States Interagency Council on Homelessness

Upptäck hur andra organisationer gör skillnad med Google för ideella organisationer.