Charity: Water

Hela 663 miljoner människor i världen lever utan rent vatten. Hos charity: water är målet att ändra detta genom att tillhandahålla rent och säkert dricksvatten till människor i utvecklingsländer. Organisationen arbetar med dussintals lokala partner utomlands och har genomfört över 21 000 vattenprojekt för att ge mer än 6,4 miljoner människor tillgång till vatten, hygien och förbättrade sanitetsutrymmen.

Organisationens storlek

Large

Sektor

Offentligt och samhälleligt stöd

Mål

Samla in pengar

Öka medvetenheten

Öka trafiken till din webbplats

Produkt

Google Ad Grants

YouTubes ideella program

Fotografi

Charity: Water

Webbplats

https://donate.charitywater.org/donate/home

Utmaning

För att hjälpa till att ge alla i världen rent och säkert dricksvatten ville charity: water verkligen samverka med bidragsgivare för att samla in pengar, öka medvetenheten och nå nya givare genom att maximera sin närvaro på webben.

Berättelse

Charity: water ville utöka sin webbnärvaro med de kostnadsfria verktyg som finns tillgängliga via Google för ideella organisationer. Interaktiva och sociala verktyg samt analys- och optimeringsverktyg fungerar som informationskanaler för potentiella givare, medan befintliga givare kan se att deras bidrag har gett en verklig effekt.

Med hjälp av Google Maps skapar charity: water kontakt mellan givare och donation – när en givare ger ett bidrag skickas en uppsättning GPS-koordinater och foton där man kan följa donationen och se effekten.

YouTube har gjort det möjligt för personer som är involverade i vattenprojektet att dokumentera framstegen genom att ge en plattform för personalen i charity: water för att skicka tackmeddelanden till givare eller spela in videor på plats för att ge personliga berättelser om hur nya vattenbrunnar ger säkert och rent dricksvatten.

Dessutom använder charity: water Ad Grants för att öka antalet organiska och betalda sökresultat samt skapa kampanjer, t.ex. en kampanj som uppmuntrade människor att be sina vänner och släktingar att ge en donation till charity: water i stället för en traditionell födelsedagspresent.

Vårt uppdrag är att ge rent och säkert dricksvatten till alla människor på planeten, och med Googles stöd kommer vi närmare varje dag.

Tyler Riewer, chef för varumärkesinnehåll

Effekt

”På ett år har Google för ideella organisationer hjälpt oss att öka webbplatstrafiken med 350 procent, det totala antalet besökare med 300 procent och antalet videovisningar med 333 procent”, säger Tyler Riewer, chef för varumärkesinnehåll på charity: water

Sedan teamet började använda Google för ideella organisationer har webbaktiviteten snabbt skjutit i höjden. Organisationen har också skapat en grupp av passionerade supportrar genom personliga tackvideor på YouTube, funktionerna i Google Maps samt sökbaserade annonser och sociala medier.

År 2015 lanserade charity: water dessutom sin årliga insamlingskampanj i september med temat #NothingIsCrazy där man uppmuntrade vanliga människor att göra ovanliga saker för att samla in pengar till rent vatten. Med hjälp av Googles verktyg inspirerade kampanjen nästan 1 900 enskilda insamlare som samlade in 1,8 miljoner dollar, vilket gav rent vatten till över 60 000 personer i utvecklingsländer. Google Analytics hjälpte teamet att förstå vilka som deltog, fastställa konverteringsfrekvenser och kartlägga visningar av kampanjvideon.

Nu utnyttjar charity: water Googles verktyg för att nå nya målgrupper och inspirera dem att investera i en värld där alla har rent vatten genom att ansluta sig till organisationens månatliga program The Spring.

Upptäck hur andra organisationer gör skillnad med Google för ideella organisationer.