Annonser för lokala butikslager hjälper SportScheck att lyckas med mobilkunderna

Varje år handlar miljontals personer som gillar löpning, vandring, skridskoåkning och snowboardåkning på SportScheck, Tysklands största sportkedja. SportScheck vill vara en mötesplats för aktiva personer genom att göra det enkelt för kunderna att handla både online och offline. De har kataloger, en stor onlinebutik, en mobilapp och många fysiska butiker över hela Tyskland.

Om

  • SportScheck är Tysklands största sportkedja. De vill vara en mötesplats för aktiva personer och har ett utbud på över 36 000 produkter från 500 olika varumärken.

  • Huvudkontor: Unterhaching i Tyskland.

  • www.sportscheck.com

Mål

  • Göra det smidigt för kunderna att handla via flera olika kanaler.

  • Öka intäkterna och antalet besök i butik inom en särskild kvot för kostnader och intäkter.

  • Koppla besök i butik och offlineintäkter till satsningar på betalda sökningar.

Tillvägagångssätt

  • Använde annonser för lokala butikslager för att ge användarna relevant och platsspecifik produktinformation.

  • Startade annonskampanjer för lokala butikslager med geografisk inriktning på varje fysisk butik samt ökade mobilbuden.

  • Använde konverteringar till besök i butik och Google Analytics till att mäta annonsernas påverkan på intäkter och besök i butik.

Resultat

  • En ökning på 108 procent för besök i butik vid en oförändrad besöksfrekvens.

  • Offlineintäkterna har mer än fördubblats för trafik från annonser för lokala butikslager.

Företaget upptäckte att många kunder omväxlande besökte både e-handelswebbplatsen och fysiska butiker. Ofta hittade de produkter online och läste på om dem för att sedan gå till butiken och genomföra köpet. Det fick SportSchecks marknadsföringsteam att börja fundera på bättre sätt att nå ut till, skapa engagemang hos och göra mätningar av kunderna i de olika kanalerna.

Här kommer annonser för lokala butikslager in i bilden.

Annonser för lokala butikslager som ett sätt att synas för kunder på språng

Tänk dig en cyklist som förbereder sig för en viktig tävling och får punktering under det allra sista träningspasset. Hon behöver ett nytt däck, och det snabbt. När hon är ute och köper frukost dagen före tävlingen tar hon fram sin smartphone för att se vad det finns för utbud i butikerna i närheten. Det är just då en annons för lokala butikslager passar perfekt eftersom den på ett smidigt sätt visar cyklisten vilka produkter som finns tillgängliga från ett visst varumärke. Hon får veta vilka produkter som finns i närheten och kan köpa dem online direkt.

SportScheck ville marknadsföra hela sitt butikslager online. Därför genomförde de olika annonskampanjer för lokala butikslager med en geografisk inriktning och fem kilometers radie omkring varje butik. Därefter ökade marknadsföringsteamet mobilbuden för att annonserna skulle visas för rätt kunder på språng.

”Vi är en återförsäljare som finns i flera kanaler, och för oss är det viktigt att nå kunderna överallt. Annonser för lokala butikslager är ett bra sätt att ge kunderna relevant produktinformation när de söker online.”
- Rahel Götz, Gruppchef för onlinemarknadsföring på SportScheck

När en användare klickar på någon av SportSchecks annonser för lokala butikslager skickas personen vidare till en sorts lokal butikssida med Google som värd – en stabil, digital skyltfönsterupplevelse. I själva skyltfönstret kan användaren se vad som finns på lager i den lokala butiken, jämföra priser, hitta öppettider och vägbeskrivningar och även ringa butiken direkt. När kunden sedan är redo att handla kan hon eller han genomföra transaktionen på SportSchecks e-handelswebbplats, i den lokala butiken eller välja att köpa online och hämta i butik.

”Vi är en återförsäljare som finns i flera kanaler, och för oss är det viktigt att nå kunderna överallt”, säger Rahel Götz, gruppchef för onlinemarknadsföring på SportScheck. ”Annonser för lokala butikslager är ett bra sätt att ge kunderna relevant produktinformation när de söker online.”

Mäta hur annonser för lokala butikslager påverkar övergången från online till offline

När SportScheck hade startat sina annonskampanjer för lokala butikslager använde de konverteringar till besök i butik för att ta reda på hur effektivt de nya annonserna lockade kunder till butikerna. Konverteringar till besök i butik mäter den samlade statistiken över Google-användare som klickar på ett företags sökannonser och sedan besöker en butik. Tack vare den funktionen fick SportScheck en tydligare bild av vilken betydelse de digitala kanalerna har för kundernas väg till köp.

SportScheck övervakade också viktig statistik på sin lokala butikssida med Google Analytics. De kunde bland annat se andelen användare per enhetstyp, hur många som använde knapparna för att ringa direkt och hur många som letade efter vägbeskrivningar till en butik. Med hjälp av den informationen kunde de fortsätta att optimera kampanjerna för att få fler besök i butik och därmed fler köp offline.

SportScheck fördubblade intäkterna och antalet besök i butik

Bara sju veckor efter lanseringen hade SportScheck ökat antalet besök i butik med 108 procent, och offlineintäkterna hade mer än fördubblats för trafik från annonskampanjer för lokala butikslager. Genom att ta med konverteringar till besök i butik i beräkningen fick företaget också se hur digitala satsningar kan leda till mätbara resultat offline.

I dag är SportSchecks skyltfönster online och offline inte längre åtskilda. ”Annonserna för lokala butikslager har lett till fler besök offline, och de har gett oss platsspecifik resultatdata för våra onlinekampanjer. På så sätt har de två världarna blivit en, och vi har stärkt bilden av oss själva som en återförsäljare som utvecklas och finns i flera kanaler”, säger Götz.