Under fjolåret slutförde endast 37 procent av SFI-eleverna i Sverige sin kurs. Av det totala antalet elever avbröt 22 procent kursen helt, och 41 procent antogs fortsätta kursen följande år.
Ola Höckert, undervisningsråd på Skolverket, har ingen förklaring till vad kursavhoppen beror på. Men enligt Sivert Kvarnéus, rektor vid SFI i söderort i Stockholm, är det främsta skälet att eleverna får arbete.
– Många av dem får tillfälliga jobb. Andra kanske gifter sig eller åker till hemlandet på semester. En del flyttar för att de får jobb på annan ort, säger Sivert Kvarnéus till TT.
Han ser inte något större problem i att SFI-elever slutar.
– Ur ett skolperspektiv är det förstås allvarligt, men inte för individernas försörjning. Systemet med SFI är uppbyggt så att elever efter en lång tid lätt kan komma tillbaka och ta vid studierna där de slutade. Många SFI-elever har försörjningsansvar för familjen och måste först och främst se till att ha arbete, säger Sivert Kvarnéus.
Det är kommunerna som ansvarar för kostnaden för SFI-undervisningen.