Det säljs fler och fler elcyklar i Sverige. Ett av försäljningsargumenten är att det går snabbt att pendla in till jobbet med elcykel och att man då kan låta bilen stå.
Fem av sex blir underkända
Nu visar en undersökning som Testfakta genomfört på två laboratorier i Tyskland att fem av sex testade elcyklar inte lever upp till EU:s standard. Bromsarna är för svaga. Detta oroar tillsynsmyndigheten Arbetsmiljöverket.
– Elcyklarna går ofta fortare och är ofta tyngre. Då blir även konsekvenserna av en eventuell kollision allvarligare, säger Carl Axel Sundström på enheten för marknadskontroll på Arbetsmiljöverket.
Cykelhandlare ifrågasätter
SVT hittar en av de i testet underkända cyklarna i en cykelaffär norr om Stockholm. Batavus Torino som kostar 16.000 kronor. Varken cykelns frambroms eller bakbroms når upp till EU:s standard. Butiksägaren Roger Andersson ifrågasätter testet.
– Det är ju samma bromsar som sitter på en vanlig standardcykel och en standardcykel kan ju också cyklas i 25 km i timmen (högsta tillåtna hastigheten för en elcykel). I så fall finns det ju inte bra bromsar på någon cykel, säger butiksägaren Roger Andersson.
Ska testas av myndigheten
Hittills har inte Arbetsmiljöverket genomfört några egna tester av elcyklarna, men man kommer att granska det test som genomförts av Testfakta. Skulle det sedan visa sig i verkets egna marknadskontroll att elcyklar får lika dåliga bromsresultat så kan elcyklarna förbjudas.
– De ska fylla de krav som finns i standarden. Det är så vi också jobbar för att se till att alla tillverkare uppfyller de normer som finns, säger Carl Axel Sundström.
Två av cykelmärkena som testats klarar heller inte vatten och en går för snabbt för att få köras i trafik.