Nu visar en undersökning som Testfakta genomfört på två laboratorier i Tyskland att fem av sex testade elcyklar inte lever upp till EU:s standard. Arkivbild. Foto: TT

Bromsar på elcyklar blir underkända i test

Uppdaterad
Publicerad

Fem av sex testade elcyklar har för dåliga bromsar. Det visar en undersökning som Testfakta genomfört.

Det säljs fler och fler elcyklar i Sverige. Ett av försäljningsargumenten är att det går snabbt att pendla in till jobbet med elcykel och att man då kan låta bilen stå.

Fem av sex blir underkända

Nu visar en undersökning som Testfakta genomfört på två laboratorier i Tyskland att fem av sex testade elcyklar inte lever upp till EU:s standard. Bromsarna är för svaga. Detta oroar tillsynsmyndigheten Arbetsmiljöverket.

– Elcyklarna går ofta fortare och är ofta tyngre. Då blir även konsekvenserna av en eventuell kollision allvarligare, säger Carl Axel Sundström på enheten för marknadskontroll på Arbetsmiljöverket.

Cykelhandlare ifrågasätter

SVT hittar en av de i testet underkända cyklarna i en cykelaffär norr om Stockholm. Batavus Torino som kostar 16.000 kronor. Varken cykelns frambroms eller bakbroms når upp till EU:s standard. Butiksägaren Roger Andersson ifrågasätter testet.

– Det är ju samma bromsar som sitter på en vanlig standardcykel och en standardcykel kan ju också cyklas i 25 km i timmen (högsta tillåtna hastigheten för en elcykel). I så fall finns det ju inte bra bromsar på någon cykel, säger butiksägaren Roger Andersson.

Ska testas av myndigheten

Hittills har inte Arbetsmiljöverket genomfört några egna tester av elcyklarna, men man kommer att granska det test som genomförts av Testfakta. Skulle det sedan visa sig i verkets egna marknadskontroll att elcyklar får lika dåliga bromsresultat så kan elcyklarna förbjudas.

– De ska fylla de krav som finns i standarden. Det är så vi också jobbar för att se till att alla tillverkare uppfyller de normer som finns, säger Carl Axel Sundström.

Två av cykelmärkena som testats klarar heller inte vatten och en går för snabbt för att få köras i trafik.

Fakta: Testet

På uppdrag av Testfakta har de tyska laboratorierna SLG (SLG Pruef- undZertifizierungs GmbH) och Velotech testat sex elcyklar av citybike-typ, maxpris 16.500 kronor.

Alla testade elcyklar är utrustade med handbroms i form av fälgbromsar, (förutom Batavus som har rullbroms) och fotbroms (navbroms). Cyklarna väger 22-26 kilo.

Länk till testet i sin helhet finns här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.