Snabbkoll: Har din webbläsare stöd för bildformatet Webp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Haha ja nejdå, du kör ju ios 13 sa du, och där har ju inte safari stöd så det är inte oväntat
Dock bör andra läsare eventuellt kunna rendera det korrekt.

Fast alla Ios-läsare är ju bara skal kring Apples renderingsramverk, så det är ju frågan om det faktiskt blir någon skillnad på den punkten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av evil penguin:

Fast alla Ios-läsare är ju bara skal kring Apples renderingsramverk, så det är ju frågan om det faktiskt blir någon skillnad på den punkten.

Jo. Sant. Jag bara läste i förbifarten att någon påstod det funkade med chrome även i äldre iOS.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken bild menas ? Provade med WebbIE, är det en ovanlig webbläsare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken bild menas ? Provade med WebbIE, är det en ovanlig webbläsare ?
https://i.imgur.com/58BgzGi.png

Den som inte visas direkt under "Kan du se bilden under denna text?".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om kör SweClockers i pagespeed så är där lite att jobba på men sedan vet inte jag hur mycket man ska bry sig om pagespeed testet

https://pagespeed.web.dev/report?url=https%3A%2F%2Fsweclocker...

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Jag såg bilden.
Men valde fel val. 🤭

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Om kör SweClockers i pagespeed så är där lite att jobba på men sedan vet inte jag hur mycket man ska bry sig om pagespeed testet

https://pagespeed.web.dev/report?url=https%3A%2F%2Fsweclocker...

Jo, så är det väl, men det högst rankade förslaget som Pagespeed Insights ger är ju just:

"Serve images in next-gen formats
Image formats like WebP and AVIF often provide better compression than PNG or JPEG, which means faster downloads and less data consumption."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det finns nån oskriven regel att 1% av alla som röstar på internet-polls röstar fel med flit.

Det är sant, bortsett från 1% som kommer svara att det inte är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Ingen historik och ingen historikknapp. Ingen spårning vad jag märkt av så här långt, men jag är inte helt säker. Jag får reklam på relevanta saker på instagram tex men det vet jag inte om det är pga att jag talar med frugan om det nära hennes telefon. Jag är hur som helst nöjd!

Jag är nöjd med att den finns på Android men missnöjd med att den inte verkar komma på Linux. Tills dess är Tor favorit på Linux.

Permalänk
Medlem

Webp har inte mycket mindre filer än JPEG ändå.
Google har i sin marknadsföring för Webp jämfört mot JPEG's referens-implementation, men det finns JPEG-encoders som inte är så dåliga. För vissa bilder har webp t.om. presterat sämre i tester.
(källa: https://siipo.la/blog/is-webp-really-better-than-jpeg)

Det enda signifikanta som webp egentligen tillför är att lossy-komprimerade bilder kan ha en alfakanal. (genomskinlighet)

Det finns andra bildformat som har ännu mindre bilder än Webp. Ett av dessa är JPEG-XL.
Det finns preliminärt stöd för JPEG-XL i Chrome, Firefox, Edge och Opera, men det behöver sättas på.
Jag tycker att man hellre kan vänta tills JPEG-XL - stöd i webläsare har blivit vanligt, och byta då istället.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ser bilden i Safari i vart fall

iOS 15.3.1 f.k

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Intressant att i skrivande stund har 2 svarat nej, men inte skrivit något inlägg på vad de använder som inte kan se bilden.

Jag funderade på att rösta "nej" i protest, men landade sedan i att inte rösta alls.

Tycker det har blivit lite för många sådana här enkla omröstningar på Sweclockers på sistone och misstänker att det egentliga syftet med dem är att öka antalet sidladdningar i för att locka annonsörer.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Framförallt har alla telefoner/plattor med 13 stöd för 15, så bara latmaskarna som mig som är problemet... lagringen är helt enkelt full och jag har gått i ett år utan att rensa

Jag höll på att BRINNA AV innan du skrev detta. För som du säger, har man 13 kan man uppdatera till 15, och iphone 6 som då är fast på ios 12 är ju för jösse namn 8 år gammal i år, så då får man nog uppdatera

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

fungerar utmärkt på Android 7 med Firefox
Jag upptäckte att iphone 5C med ios 10.3.3 inte fungerar med Snowbunny. Apple i ett nötskal.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Jag funderade på att rösta "nej" i protest, men landade sedan i att inte rösta alls.

Tycker det har blivit lite för många sådana här enkla omröstningar på Sweclockers på sistone och misstänker att det egentliga syftet med dem är att öka antalet sidladdningar i för att locka annonsörer.

So? Precis som du valde, så behöver man inte rösta alls. Inget tvång på det.

Utan annonsörer ska Sweclockers avlöna sina anställda hur? Finns något annat forum som inte har annonser, som vi borde hänga på istället menar du?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av UndaC:

Jag bara tänkte på hur det ser ut i min närhet. Känner väldigt många som köpte en ipad back in the day som de använder än idag, inte sällan för att underhålla barnen. Där folk inte känner anledning att uppgradera då den fortfarande bara funkar.

Jag har själv en arkaisk iPad.
Tror att den inte ens når upp till ios 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Windows 10s egna fotovisare klarar då av Webp (antar att även Windows 11 klarar det). Bara ändra till rätt standardprogram om man inte vill att det ska öppnas i webbläsare som default.

EDIT: Har jag då för mig, måste dubbelkolla när jag kommer hem.

Photoshop klarar det ej som standard

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

So? Precis som du valde, så behöver man inte rösta alls. Inget tvång på det.

Utan annonsörer ska Sweclockers avlöna sina anställda hur? Finns något annat forum som inte har annonser, som vi borde hänga på istället menar du?

Du missförstod mig. Jag har disablat annonsblockeraren på SweC, klickar ofta på annonser som ser intressanta ut och förstår mycket väl att SweC är beroende av annonsintäkter.

Det jag vänder mig emot är när man fördummar läsekretsen genom starta en omröstning kring en fråga man inte behöver svar på. Visst är det så att omröstningar engagerar - det leder till fler foruminlägg och därmed sidvisningar. Men varför inte ta 10 minuter extra och tänka ut en vettig frågeställning där både SweC-redaktionen och läsekretsen kan ha nytta av svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Du missförstod mig. Jag har disablat annonsblockeraren på SweC, klickar ofta på annonser som ser intressanta ut och förstår mycket väl att SweC är beroende av annonsintäkter.

Det jag vänder mig emot är när man fördummar läsekretsen genom starta en omröstning kring en fråga man inte behöver svar på. Visst är det så att omröstningar engagerar - det leder till fler foruminlägg och därmed sidvisningar. Men varför inte ta 10 minuter extra och tänka ut en vettig frågeställning där både SweC-redaktionen och läsekretsen kan ha nytta av svaret?

Jag tror helt ärligt att de på redaktionen (iaf de jag träffat) inte är de sifferstuderande puckon du utger dem för att vara. De föredrar att ha kontakt med folket här och kolla läget inför större ändringar, lite som med omdesignen på sidan, och få feedback på förslagen. Självklart kanske det genererar ’klick’ i sig får den engagerade skaran som hänger här, men knappast så att en slumpmässig besökare bryr sig om en sån här fråga direkt.

Jag tror helt ärligt de försöker sitt bästa för att ge oss det vi vill ha och frågar efter, skulle de leta efter klick och snabba intäkter skulle sidan haverera rättså snabbt, och framförallt inte kunna ha öppna kommentarstrådar på alla nyheter

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tror helt ärligt att de på redaktionen (iaf de jag träffat) inte är de sifferstuderande puckon du utger dem för att vara. De föredrar att ha kontakt med folket här och kolla läget inför större ändringar, lite som med omdesignen på sidan, och få feedback på förslagen. Självklart kanske det genererar ’klick’ i sig får den engagerade skaran som hänger här, men knappast så att en slumpmässig besökare bryr sig om en sån här fråga direkt.

Jag tror helt ärligt de försöker sitt bästa för att ge oss det vi vill ha och frågar efter, skulle de leta efter klick och snabba intäkter skulle sidan haverera rättså snabbt, och framförallt inte kunna ha öppna kommentarstrådar på alla nyheter

Mmm, lite hårt formulerat men jag ser din poäng.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av highwaystar:

Du missförstod mig. Jag har disablat annonsblockeraren på SweC, klickar ofta på annonser som ser intressanta ut och förstår mycket väl att SweC är beroende av annonsintäkter.

Det jag vänder mig emot är när man fördummar läsekretsen genom starta en omröstning kring en fråga man inte behöver svar på. Visst är det så att omröstningar engagerar - det leder till fler foruminlägg och därmed sidvisningar. Men varför inte ta 10 minuter extra och tänka ut en vettig frågeställning där både SweC-redaktionen och läsekretsen kan ha nytta av svaret?

Just i det nuvarande fallet var det helt enkelt att vi ville se hur många som skulle drabbas på våra plattformar om vi bytte till webp utan fallback.

Vi vet att global är det cirka 4% användare som har enheter utan stöd. 4% skulle vara för mycket för oss för att kunna implementera det. Så då ville vi veta hur det ser ut specifikt på SweClockers.

Vår smärtgräns går på cirka 1%. Men även det känns ganska högt. Nu verkar det ligga på strax under det.

Så för mig har det inte varit en fördummande process alla. Vi har blivit kloka av det och det kommer att hjälpa oss gå vidare med något som vi inte var säkra på innan.

Om du menar mer allmänt att frågorna brukar vara dumma. Vi kör ju en fråga i vecka som standard.
Vi försöker pricka av fyra olika syften:
Använda frågan som en diskussionsstartare i ämnen som intresserar communityt.
Använda frågan för att skapa underlag för oss för hur vi ska jobba med innehåll eller teknik.
Att använda frågan för att visa på hur folk ställer sig till olika fenomen i de fall där vi ser att det verkar råda missförstånd i communityt (”alla vill att det ska vara såhär” påståenden som kan prövas tex).
Att roa. Trams som tex ”OLW eller Estrella”. Det här kanske sticker i ögonen på en del och därför gör vi det mer sällan. Men många i gemenskapen, oss på redaktionen inkluderade, tycker är skoj helt enkelt.

Vi har ofta ett överskott på sidvisningar ur ett annonsperspektiv. Det vill säga: vi gör inte grejer för att försöka få upp antalet sidvisningar i sig. Vårt enda mål är att skapa innehåll som faktiskt berör, roar, intresserar eller utbildar våra besökare helt enkelt.

Det är en lyx som i princip ingen av våra nutida konkurrenter lever med.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

...
Om du menar mer allmänt att frågorna brukar vara dumma. Vi kör ju en fråga i vecka som standard.
Vi försöker pricka av fyra olika syften:
Använda frågan som en diskussionsstartare i ämnen som intresserar communityt.
Använda frågan för att skapa underlag för oss för hur vi ska jobba med innehåll eller teknik.
Att använda frågan för att visa på hur folk ställer sig till olika fenomen i de fall där vi ser att det verkar råda missförstånd i communityt (”alla vill att det ska vara såhär” påståenden som kan prövas tex).
Att roa. Trams som tex ”OLW eller Estrella”. Det här kanske sticker i ögonen på en del och därför gör vi det mer sällan. Men många i gemenskapen oss på redaktionen inkluderade tycker är skoj helt enkelt.
...

Tack för informativ förklaring och kul att få veta hur ni resonerar!

I just det här fallet menade jag att ni redan borde ha detaljerad statistik om vilka webbläsare er community använder, och därmed kunna avgöra på annat sätt hur många som har problem med webp. Att förlita sig på en enstaka omrösting som kan missas av många verkar riskabelt.

Verkligen kul att höra att det går bra för Sweclockers!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av highwaystar:

Tack för informativ förklaring och kul att få veta hur ni resonerar!

I just det här fallet menade jag att ni redan borde ha detaljerad statistik om vilka webbläsare er community använder, och därmed kunna avgöra på annat sätt hur många som har problem med webp. Att förlita sig på en enstaka omrösting som kan missas av många verkar riskabelt.

Verkligen kul att höra att det går bra för Sweclockers!

Ah, jo vi har ju analytics att gå på men där finns två stora "men":
Safari rapporterar inte versionsnummer på ett tillförlitligt sätt, men utgör 30% av all trafik.
Många blockerar analytics så dem vet vi ju inget om

Så då kändes ett komplement med en fråga som ett bra alternativ.

Visa signatur

240p är livet