Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav music4ever » 2017-11-05 01:13

När det gäller vinyl så är det en riktigt cirkus när det gäller olika utgåvor. Även nyare plattor kan har 5-6 olika graveringar, där vissa är dåliga och andra är riktigt bra. Det jag undrar över är, hur många LPs kan man få ut av en gravering? Finns det någon begränsning hur många LPs man kan pressa från samma gravering?
För mig känns det tämligen dumt att hela tiden göra nya graveringar på samma album, speciellt om det redan finns en "definitiv" gravering.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-05 01:53

Normalt sett så graverar man ett "lack" av en inspelning(digital eller analog) . . . av
"lacket" görs sedan en "metallmatris" . . . som det sedan tillverkas "modermatriser" av
. . . som det i sin tur tillverkas "pressmatriser"(stampers) s.k. "fadersmatriser" av.
Som jag har förstått saken så degenereras ljudet mer å mer ju senare i kedjan som
pressen är gjord.

En skivhandlare som jag hade i närheten av mitt dåvarande boende berättade att en viss
herr Carlsson alltid läste av moder å fader-matris innan han överhuvudtaget ides lyssna på,
å än mindre köpa, en skiva som inte var pressad av "modermatris 1" samt "fadermatris 1".

Man kan inte(tyvärr) pressa hur många vinyler som helst av samma "fader" med bibehållen
kvalitet samtidigt som att man inte kan göra hur många "fadrar" som helst av samma
"modermatris . . . osv. :( Med CD är det såklart annorlunda.

Att det är skillnad på en tidig eller sen press kan ju jag som "råkat ut" för båda ta gift på
. . . typer. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-05 10:01

Få se om jag kommer ihåg rätt från min tid på EMI.
Av lacken får man en fader.
Av fadern får man 10 mödrar
Av varje moder får man 10 söner.
Av varje son 10 döttrar som man pressar 10000 vinyler av per dotter.
Jag kan ha växlar fader moder osv, men det är i princip så man gör.
Det blir en jevvla massa vinyler.

Edit:
Det kan vara så att lacken är fadern, då förskjuts hela kedjan ett steg.
Jo så är det.
Lacken är fadern.
Man får en moder av den sedan är fadern förstörd.
Av modern får man 10 söner
Varje son ger 10 döttrar som man pressar med.
Av varje dotter (matris) får man 10000 vinyler.
Det blir en hemskans massa plattor och som angivits ovan sjunker kvaliteten ju senare på en matris pressningen är gjord.
Jag har en Beatles vita som ju var numrerad på konvolutet med nummer 41052 vilket betyder 4'e matrisen 1052'a kopian.
Den är väldigt ren och klar i ljudet.
Å andra sidan har jag en Black sabbath där matriserna köptes in av NEVS skivbolag och som fortsatte att pressa säkert 5000 till per matris.
Den låter för jävligt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-05 13:14

Edit på mig själv.
NEMS hette dom och ingenting annat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Zzombie » 2017-11-05 22:53

Överanvändning av matriserna ledde på 70-talet till direktgravering bland dem som var missnöjda med presskvaliteten.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-05 23:11

Zzombie skrev:Överanvändning av matriserna ledde på 70-talet till direktgravering bland dem som var missnöjda med presskvaliteten.

Nu hänger i alla fallen inte jag helt med . . . på vilket sätt skulle direktgravering minska
"överanvändning av matriserna" . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-05 23:17

Laila skrev:
Zzombie skrev:Överanvändning av matriserna ledde på 70-talet till direktgravering bland dem som var missnöjda med presskvaliteten.

Nu hänger i alla fallen inte jag helt med . . . på vilket sätt skulle direktgravering minska
"överanvändning av matriserna" . . . typ ?

Inga band som man kan göra fler matriser av.
När dom man gjort är slut så är det slutpressat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-05 23:21

Laila skrev:
Zzombie skrev:Överanvändning av matriserna ledde på 70-talet till direktgravering bland dem som var missnöjda med presskvaliteten.

Nu hänger i alla fallen inte jag helt med . . . på vilket sätt skulle direktgravering minska
"överanvändning av matriserna" . . . typ ?


Jamen om överanvändning med påföljande kvalitetsbrist grasserade vädrade alternativa processer utan denna felkälla, plausibelt, morgonluft, ju. På samma sätt som idiotiska meningsbyggnadsförsök kan leda till bättre sätt att arrangera bokstävlarna, i sinom tid, Inshallah.

Fast jaha, jo, nä, det borde ju inte hjälpa, snarare tvärtom :oops:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav petersteindl » 2017-11-06 00:03

Zzombie skrev:Överanvändning av matriserna ledde på 70-talet till direktgravering bland dem som var missnöjda med presskvaliteten.


Direktgravering på 70-talet var ett sätt att gå förbi bandspelarna för att eliminera bandspelarbrus och andra artefakter som bandspelarna hade.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav petersteindl » 2017-11-06 00:05

Perfector skrev:
Laila skrev:
Zzombie skrev:Överanvändning av matriserna ledde på 70-talet till direktgravering bland dem som var missnöjda med presskvaliteten.

Nu hänger i alla fallen inte jag helt med . . . på vilket sätt skulle direktgravering minska
"överanvändning av matriserna" . . . typ ?

Inga band som man kan göra fler matriser av.
När dom man gjort är slut så är det slutpressat.


Då är det väl snarast läge att överpressa LP per varje pressmatris, eller?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Svante » 2017-11-06 00:13

Perfector skrev:Edit:
Det kan vara så att lacken är fadern, då förskjuts hela kedjan ett steg.
Jo så är det.
Lacken är fadern.


Nämen nä... Modermatrisen är väl det man graverar, som sedan ger en negativ fadermatris. Spåren sticker liksom ut på fadern, trodde jag... :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-06 00:18

Det man graverar är nog det s.k. "lacket" . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Svante » 2017-11-06 01:59

Laila skrev:Det man graverar är nog det s.k. "lacket" . . . typ.


Ja, vad som är matris kan man väl diskutera, men det brukar vara så att det sticker ut på fäder och in på mödrar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-06 10:47

Svante skrev:
Perfector skrev:Edit:
Det kan vara så att lacken är fadern, då förskjuts hela kedjan ett steg.
Jo så är det.
Lacken är fadern.


Nämen nä... Modermatrisen är väl det man graverar, som sedan ger en negativ fadermatris. Spåren sticker liksom ut på fadern, trodde jag... :)

Nej.
Om man har flera pressar som löper samtidigt så måste man ha flera matriser och då gör man som jag beskrev ovan.
Det är när man gör en begränsad upplaga man pressar direkt från modern.
Tänk att du ska pressa 1000000 vinyler och bara får ut 10000 på en matris så skulle det bli en otrevlig massa lackar som ska graveras bara för en modermatris.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-06 11:12

En lack ger upphov till en fader som kan ge ~10 mödrar som kan ge ~10 pressmatriser var som kan ge ~1000 vinyler var. (man kan göra processen kortare). Normalt verkar man alltså kunna räkna med 100 000 skivor per gravering och graveringarna kan bli olika bra.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-06 11:24

darkg skrev:En lack ger upphov till en fader som kan ge ~10 mödrar som kan ge ~10 pressmatriser var som kan ge ~1000 vinyler var. (man kan göra processen kortare). Normalt verkar man alltså kunna räkna med 100 000 skivor per gravering och graveringarna kan bli olika bra.

Snarare 10000 vinyler per matris.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-06 11:56

Perfector skrev:
darkg skrev:En lack ger upphov till en fader som kan ge ~10 mödrar som kan ge ~10 pressmatriser var som kan ge ~1000 vinyler var. (man kan göra processen kortare). Normalt verkar man alltså kunna räkna med 100 000 skivor per gravering och graveringarna kan bli olika bra.

Snarare 10000 vinyler per matris.


Varje "stamper", gjutform, alltså sista steget som jag kanske felaktigt kallar pressmatris, ger 1000 snarare än 10000 skivor. Men jag tror att du har rätt i att ytterligare ett steg "sönerna" är vanligt så att varje master, med den processen, ger 1 000 000 och inte 100 000 skivor. Det verkar finnas många olika vägar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32049
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Bill50x » 2017-11-06 12:45

darkg skrev:
Perfector skrev:
darkg skrev:En lack ger upphov till en fader som kan ge ~10 mödrar som kan ge ~10 pressmatriser var som kan ge ~1000 vinyler var. (man kan göra processen kortare). Normalt verkar man alltså kunna räkna med 100 000 skivor per gravering och graveringarna kan bli olika bra.
Snarare 10000 vinyler per matris.
Varje "stamper", gjutform, alltså sista steget som jag kanske felaktigt kallar pressmatris, ger 1000 snarare än 10000 skivor. Men jag tror att du har rätt i att ytterligare ett steg "sönerna" är vanligt så att varje master, med den processen, ger 1 000 000 och inte 100 000 skivor. Det verkar finnas många olika vägar.

Å andra sidan tar det ju inte så lång tid att gravera en ny master om man kört slut på den gamla. Man brukar väl spara gravérdata så det bara är att köra en gång till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-06 12:54

Bill50x skrev:
darkg skrev:
Perfector skrev:Snarare 10000 vinyler per matris.
Varje "stamper", gjutform, alltså sista steget som jag kanske felaktigt kallar pressmatris, ger 1000 snarare än 10000 skivor. Men jag tror att du har rätt i att ytterligare ett steg "sönerna" är vanligt så att varje master, med den processen, ger 1 000 000 och inte 100 000 skivor. Det verkar finnas många olika vägar.

Å andra sidan tar det ju inte så lång tid att gravera en ny master om man kört slut på den gamla. Man brukar väl spara gravérdata så det bara är att köra en gång till.

/ B

Har du sett procedurer så ser du att det tar mycket tid att ställa in och sedan gravera plattan i realtid.
Tid är pengar och då blir plattorna dyrare utan att bli bättre.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32049
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Bill50x » 2017-11-06 13:07

Perfector skrev:Har du sett procedurer så ser du att det tar mycket tid att ställa in och sedan gravera plattan i realtid.
Tid är pengar och då blir plattorna dyrare utan att bli bättre.

Mjae, det beror ju hur många skivor man planerar för. Graveringen sker ju i realtid så ett par timmars jobb per skivsida borde vara rimligt när alla inställningar är gjorda. Och kan man plocka hem 10.000-100.000 pressade skivor per gravering så kan det vara väl värda slantar. Det tar ju tid att pressa alla fader- och modermatriser också.

Det finns säkert duktiga människor som kan räkna på det bättre än jag men tyvärr verkar oftast inte kvaliteten vara en av de parametrar man räknar med.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-06 13:28

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Har du sett procedurer så ser du att det tar mycket tid att ställa in och sedan gravera plattan i realtid.
Tid är pengar och då blir plattorna dyrare utan att bli bättre.

Mjae, det beror ju hur många skivor man planerar för. Graveringen sker ju i realtid så ett par timmars jobb per skivsida borde vara rimligt när alla inställningar är gjorda. Och kan man plocka hem 10.000-100.000 pressade skivor per gravering så kan det vara väl värda slantar. Det tar ju tid att pressa alla fader- och modermatriser också.

Det finns säkert duktiga människor som kan räkna på det bättre än jag men tyvärr verkar oftast inte kvaliteten vara en av de parametrar man räknar med.

/ B

Prova halvfartsgravyrer så får du en chock hur bra det kan låta.
Eller DMM (Direct metal master)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Svante » 2017-11-06 13:54

darkg skrev:En lack ger upphov till en fader som kan ge ~10 mödrar som kan ge ~10 pressmatriser var som kan ge ~1000 vinyler var. (man kan göra processen kortare). Normalt verkar man alltså kunna räkna med 100 000 skivor per gravering och graveringarna kan bli olika bra.


Ja, där var fader och moder som jag tycker att det borde vara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-06 14:52

Svante skrev:
darkg skrev:En lack ger upphov till en fader som kan ge ~10 mödrar som kan ge ~10 pressmatriser var som kan ge ~1000 vinyler var. (man kan göra processen kortare). Normalt verkar man alltså kunna räkna med 100 000 skivor per gravering och graveringarna kan bli olika bra.


Ja, där var fader och moder som jag tycker att det borde vara.

Jo, så är det nogert. Själv så hade jag lite trubbel med nomenklaturen . . . typ. :oops: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-06 15:11

Möjligen får jag göra en lagom stor pudel efter att ha tittat på den här.
https://www.youtube.com/watch?v=wqJ0ouQScM8
How it's made - Vinyl Records
Här är en annan som ser nyare ut.
https://www.youtube.com/watch?v=y_OUkLbSs24
Samt en hel drös om hur det görs på olika ställen.
https://www.youtube.com/watch?v=y_OUkLb ... Ss24#t=715
Hoppas det är intressant att titta på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32049
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Bill50x » 2017-11-06 15:50

Perfector skrev:Prova halvfartsgravyrer så får du en chock hur bra det kan låta.
Eller DMM (Direct metal master)

Halvfartsgravyrer blev ingen större hit, jag gissar det beror på att "folk" inte tyckte merkostnaden var värt priset. Framför allt var ju tekniken beroende på att klara av frekvensgången i basen, en 30 Hz ton skulle ju graveras i 1§ Hz. Det gällde väl även DMM där man inte hörde någon större kvalitetsskillnad. I alla fall för mig var det ingen chockerande vinst i ljudkvalité på någon av dessa tekniker men du kanske kan tipsa om något exempel?

Vad man ofta kommer fram till, enligt mig dårå, är att inspelningskvalité och mastring är oändligt mycket viktigare än små tekniska skillnader i efterbehandlingen. En perfekt mixad/mastrad skiva låter otroligt mycket bättre i 192k/mp3 än vilket skitmix som helst gör i 24/192. Det är den enkla sanningen, lika enkel att svälja som filmjölk :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-06 17:06

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Prova halvfartsgravyrer så får du en chock hur bra det kan låta.
Eller DMM (Direct metal master)

Halvfartsgravyrer blev ingen större hit, jag gissar det beror på att "folk" inte tyckte merkostnaden var värt priset. Framför allt var ju tekniken beroende på att klara av frekvensgången i basen, en 30 Hz ton skulle ju graveras i 1§ Hz. Det gällde väl även DMM där man inte hörde någon större kvalitetsskillnad. I alla fall för mig var det ingen chockerande vinst i ljudkvalité på någon av dessa tekniker men du kanske kan tipsa om något exempel?

Vad man ofta kommer fram till, enligt mig dårå, är att inspelningskvalité och mastring är oändligt mycket viktigare än små tekniska skillnader i efterbehandlingen. En perfekt mixad/mastrad skiva låter otroligt mycket bättre i 192k/mp3 än vilket skitmix som helst gör i 24/192. Det är den enkla sanningen, lika enkel att svälja som filmjölk :-)

/ B

15 hz är inte problemet utan snarare 15 kHz
Om du lyssnar på Telarc 1812 där kanonerna sveper ner till 3 Hz så ser du att det inte är några problem med lågfrekvensomfånget.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15193
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Harryup » 2017-11-06 23:39

Menar du att det inte är problem att spela av 3 Hz i en skivspelare eller analogt i allmänhet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav petersteindl » 2017-11-07 00:16

Jag tror Perfector talar om graveringen. Men jag vill nog påstå att Perfector har fel.

Vid gravering monokopplas i stort sett alltid basen och gränsfrekvensen för mono brukar vara satt till 150 Hz. Så var det hos cutting room 1976 och vad jag förstod så var det så även därefter. Bertil Alving graverade i stort sett alla sina inspelningar där som skulle ges ut på LP.

Monokoppling är i princip en förutsättning för att kunna gravera kraftigt utstyrd bas eftersom man då eliminerar motfasinformation som i sig resulterar i vertikalgravering. Det är inte alla inspelningar det finns motfasinfo i basen men likväl var monokoppling de facto industristandard.

Så, nog är gravering i basen problematiskt och förknippat med större problematik än i diskanten, åtminstone upp till 20 kHz.

Bertil Alving valde dock att gravera sina inspelningar utan att använda monokoppling i basen. Bertil valde dessutom att reglera spårvidden manuellt mellan varven vilket gjorde att Bertil vred på spakarna under hela graveringen. Då gällde det att veta hur inspelningen ser ut i varje tidsögonblick och hela tiden vara koncentrerad och förberedd 0,55 sekunder. Detta för att uppnå bästa resultat med stereo i basen och bra blev det.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Svante » 2017-11-07 00:46

Bill50x skrev:... en 30 Hz ton skulle ju graveras i 1§ Hz...


Hur 17 gör man för att av misstag råka trycka § i stället för 5?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-07 01:22

petersteindl skrev:Jag tror Perfector talar om graveringen. Men jag vill nog påstå att Perfector har fel.

Vid gravering monokopplas i stort sett alltid basen och gränsfrekvensen för mono brukar vara satt till 150 Hz. Så var det hos cutting room 1976 och vad jag förstod så var det så även därefter. Bertil Alving graverade i stort sett alla sina inspelningar där som skulle ges ut på LP.

Monokoppling är i princip en förutsättning för att kunna gravera kraftigt utstyrd bas eftersom man då eliminerar motfasinformation som i sig resulterar i vertikalgravering. Det är inte alla inspelningar det finns motfasinfo i basen men likväl var monokoppling de facto industristandard.

Så, nog är gravering i basen problematiskt och förknippat med större problematik än i diskanten, åtminstone upp till 20 kHz.

Bertil Alving valde dock att gravera sina inspelningar utan att använda monokoppling i basen. Bertil valde dessutom att reglera spårvidden manuellt mellan varven vilket gjorde att Bertil vred på spakarna under hela graveringen. Då gällde det att veta hur inspelningen ser ut i varje tidsögonblick och hela tiden vara koncentrerad och förberedd 0,55 sekunder. Detta för att uppnå bästa resultat med stereo i basen och bra blev det.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag skrev som jag gjorde baserat på denna text.
Bilagor
Tchaikovski 1812 right 1.jpg
Tchaikovski 1812 right 1.jpg (610.26 KiB) Visad 1860 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32049
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Bill50x » 2017-11-07 09:07

Svante skrev:
Bill50x skrev:... en 30 Hz ton skulle ju graveras i 1§ Hz...

Hur 17 gör man för att av misstag råka trycka § i stället för 5?

Det kan man ju undra, jag fick leta ett tag innan jag hittade tecknet... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-08 11:01

Nu gör jag en ny pudel, tillbaks till där jag startade.
Och här är anledningen.
https://www.youtube.com/watch?v=fjC094yTEj4
Sedan dess har man gått över till att bara göra en matris för pressning, men på den här tiden och hela vägen när man pressade stora upplagor så gjorde man precis som jag skrev i början.
Bilagor
Fader, moder ,son, dotter(matris).png
Fader, moder ,son, dotter(matris).png (548.79 KiB) Visad 1567 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-09 11:02

Att ingen bemött mitt senaste inlägg känns lite trist.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32049
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Bill50x » 2017-11-09 13:27

Perfector skrev:Att ingen bemött mitt senaste inlägg känns lite trist.

Behövs inte, illustrationen är klargörande. Men tack för att du hittade infon!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22771
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-09 13:34

Hur ser motsvarande ut för DMM-gravering? Bortfaller då ett steg?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-09 13:38

RogerGustavsson skrev:Hur ser motsvarande ut för DMM-gravering? Bortfaller då ett steg?

Då blir det en metallmatris istället för första lacken om jag fattat det rätt.
Resten är nog att man gör en moder som man pressar på eller om man ska göra stora volymer går vidare enligt ovan
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-09 14:12

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Hur ser motsvarande ut för DMM-gravering? Bortfaller då ett steg?

Då blir det en metallmatris istället för första lacken om jag fattat det rätt.
Resten är nog att man gör en moder som man pressar på eller om man ska göra stora volymer går vidare enligt ovan


Du kan knappast pressa från en moder . . . i varje fall inte om du tänkt dig att få en skiva
som går att spela på en vanlig grammofon . . . utan ett steg till krävs nog för detta.

Modern själv är däremot spelbar . . . typ.
Senast redigerad av Laila 2017-11-09 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-09 14:14

Laila skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Hur ser motsvarande ut för DMM-gravering? Bortfaller då ett steg?

Då blir det en metallmatris istället för första lacken om jag fattat det rätt.
Resten är nog att man gör en moder som man pressar på eller om man ska göra stora volymer går vidare enligt ovan


Du kan knappast pressa från en moder . . . i varje fall inte om du tänkt dig att få en skiva
som går att spela på en vanlig grammofon . . . utan ett steg till krävs nog för detta . . . typ.

Kolla bilden.
Fader moder son dotter
Moder och dotter är negativ som pressar spelbara skivor.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-09 14:17

Tänk gärna efter en gång till . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-09 14:23

Laila skrev:Tänk gärna efter en gång till . . . typ. :)

titta på bilden snälla människa.
Lacken är fadern, som kan spelas eftersom den spelats in med en gravyrnål.
Modern som görs av den är negativ med spåren uppåt vilket ger spåren nedåt om man pressar en skiva av den som då kan spelas.
Sonen är rättvänd och kan spelas utan vidare.
pressmatrisen är återigen felvänd och måste pressas för att ge en spelbar skiva.
Har du ens tittat på klippet jag länkade till?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-09 14:37

Nu verkar det likna tidigare missuppfattningar från din sida . . . :(
Lacket är lacket å fadern är den metallmatris som du får/gör från lacket.
Av fadern får du sedan en eller flera modermatriser som man i sin tur gör
s.k. stampers från . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-09 14:39

Laila skrev:Nu verkar det likna tidigare missuppfattningar från din sida . . . :(
Lacket är lacket å fadern är den metallmatris som du får/gör från lacket.
Av fadern får du sedan en eller flera modermatriser som man i sin tur gör
s.k. stampers från . . . typ.

Nej lacken är fadern.
Där backar jag inte en tum.
Fan, jag har ju jobbat på emi och sett deras presserier samt fåt flera lektioner om vad dom gör.
skulle dom ha lärt ut fel?
Jag har dessutom pryat på ett annat presseri och där sa man samma sak.
Fader, moder, son och dotter (matris)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-09 14:39

+1 på Laila
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-09 14:47

I så fall så skulle det välan inte kunna existera flera mödrar från samma gravyr eller ?
Jag har vinylpressar från både moder 1, 2 å 3, tror jag bestämt . . . typ.

Edit: jag ser att du ändrat dig darkg. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-09 14:49

Laila skrev:I så fall så skulle det välan inte kunna existera flera mödrar från samma press eller ?
Jag har vinylpressar från både moder 1, 2 å 3, tror jag bestämt . . . typ.

Edit: jag ser att du ändrat dig darkg. :wink:

Jag tror du har missuppfattat ordning och namn på de olika stegen.
modern kan ge fler söner som kan ge fler döttrar
men det går bara att få en moder från fadern eftersom den blir förstörd av tillverkningen av modern.

Edit:
Jag har haft döttrarna från a+b-sidan av Deep Purple who do we Think we are.
Dom låg i en kartong märkt dottermatris 3 och 4, dvs andra omgången pressmatriser.
Dom fick jag på EMI och jag vägrar tro att dom skulle märka fel eller inte veta vad dom gör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-09 14:52

Ok, jag ger upp, vill du inte så vill du inte . . . typ. :( :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav BORIS » 2017-11-09 21:13

Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern.
Hur många ex man kan pressa på varje stamper varierar men runt 1000 ex, ge och ta ett par hundra

Vid Direct Metal Mastering (DMM) graveras ett kopparlager som efter att ha processats bla i ett salt och nickelbad direkt ger stampern.
DMM sägs ha flera fördelar så som att vara mer precis vid höga frekvenser, ge bättre signal-to-noise ratio och en möjlig längre speltid. Dessutom ger en gravering fler stampers än vid gravering i lack. Lack har i sin tur sina fördelar i möjligheten att gravera de låga frekvensernas breda, djupa spår bättre.

Inte bara metoden, och delvis resultatet, skiljer de både metoderna åt. Hur man väljer att mastra en DMM skiljer sig något ifrån hur ett album som ska graveras traditionellt mastras med anledning av de båda metodernas respektive för och nackdelar. I dag finns bara DMM-gravermaskiner i Europa och några av de stora presserierna använder dom flitigt

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-09 21:47

BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern.

Stort tack.
Men nu glömde du sonen och dottern (matrisen) enligt bilden jag la in.
Idag kanske man pressar direkt på modern, men när jag var ung och arbetsför gjordes det som i filmen jag länkade till.
Sen 1000 ex per matris?
snarare 10000 innan nickelmatrisen blir så sliten att det klart påverkar resultatet
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-09 21:56

Perfector skrev:
BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern.

Stort tack.
Men nu glömde du sonen och dottern (matrisen) enligt bilden jag la in.
Idag kanske man pressar direkt på modern, men när jag var ung och arbetsför gjordes det som i filmen jag länkade till.
Sen 1000 ex per matris?
snarare 10000 innan nickelmatrisen blir så sliten att det klart påverkar resultatet


Nu är du motsagd så pass att du får överväga möjligheten att du har fel.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-09 22:10

darkg skrev:
Perfector skrev:
BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern.

Stort tack.
Men nu glömde du sonen och dottern (matrisen) enligt bilden jag la in.
Idag kanske man pressar direkt på modern, men när jag var ung och arbetsför gjordes det som i filmen jag länkade till.
Sen 1000 ex per matris?
snarare 10000 innan nickelmatrisen blir så sliten att det klart påverkar resultatet


Nu är du motsagd så pass att du får överväga möjligheten att du har fel.

Varför, han säger ju att lacken blir fadern.
Av den görs en moder.
Förr med masspressning gjordes sedan en son och av den en dotter.
Man kunde gör flera söner och av varje son 10 nya döttrar.
Om du tittar på filmen i länken så förstår du att man inte pressade direkt från modern då proceduren att tillverka en ny lack är tidskrävande och tid är pengar.
Jag viker inte en tum eftersom jag jobbade På EMI när det begav sig.
Att man gör annorlunda idag med små serier för entusiaster ändrar inte på någonting.
https://www.youtube.com/watch?v=fjC094yTEj4
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-09 22:17

Perfector skrev:
darkg skrev:
Perfector skrev:Stort tack.
Men nu glömde du sonen och dottern (matrisen) enligt bilden jag la in.
Idag kanske man pressar direkt på modern, men när jag var ung och arbetsför gjordes det som i filmen jag länkade till.
Sen 1000 ex per matris?
snarare 10000 innan nickelmatrisen blir så sliten att det klart påverkar resultatet


Nu är du motsagd så pass att du får överväga möjligheten att du har fel.

Varför, han säger ju att lacken blir fadern.
Av den görs en moder.
Förr med masspressning gjordes sedan en son och av den en dotter.
Man kunde gör flera söner och av varje son 10 nya döttrar.
Om du tittar på filmen i länken så förstår du att man inte pressade direkt från modern då proceduren att tillverka en ny lack är tidskrävande och tid är pengar.
Jag viker inte en tum eftersom jag jobbade På EMI när det begav sig.
Att man gör annorlunda idag med små serier för entusiaster ändrar inte på någonting.
https://www.youtube.com/watch?v=fjC094yTEj4


Alla säger att lacken (positiv) kopieras till en fader (negativ), utom du som säger att lacken är fadern. Sen moder och stamper, precis som på din bild. Som ett slags typfall.
Alla menar att stampern håller ca 1000 skivor utom du som säger ca 10000.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-09 22:19

darkg skrev:
Perfector skrev:
darkg skrev:
Nu är du motsagd så pass att du får överväga möjligheten att du har fel.

Varför, han säger ju att lacken blir fadern.
Av den görs en moder.
Förr med masspressning gjordes sedan en son och av den en dotter.
Man kunde gör flera söner och av varje son 10 nya döttrar.
Om du tittar på filmen i länken så förstår du att man inte pressade direkt från modern då proceduren att tillverka en ny lack är tidskrävande och tid är pengar.
Jag viker inte en tum eftersom jag jobbade På EMI när det begav sig.
Att man gör annorlunda idag med små serier för entusiaster ändrar inte på någonting.
https://www.youtube.com/watch?v=fjC094yTEj4


Alla säger att lacken (positiv) kopieras till en fader (negativ), utom du som säger att lacken är fadern. Sen moder och stamper, precis som på din bild. Som ett slags typfall.
Alla menar att stampern håller ca 1000 skivor utom du som säger ca 10000.

Tjocksmock!
Lacken är ju positiv och därmed fadern
du läser det andra skriver som fan läser bibeln

Läs igen vad han skrev
"Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern"
Och vad beträffar antalet vet jag att ´jag har rätt.
Nickel är otroligt hårt och tål 10000 kopior innan den degenererar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-09 22:28

BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern......

Gissar att du blandar ihop positiv/negativ . . . Lacket är ju positiv å då blir ju fadern/mastern negativ, å efterföljande moder/mödrar positiva . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Perfector » 2017-11-09 22:33

Laila skrev:
BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern......

Gissar att du blandar ihop positiv/negativ . . . Lacket är ju positiv å då blir ju fadern/mastern negativ, å efterföljande moder/mödrar positiva . . . typ.

Lacken är ju för helvete fadern.
Annars funkar det ju inte i 4 led att få en pressmatris.
Titta på filmen och kolla bilden jag la in.
Fader, moder son och dotter som åxå kallas matrisen (stampern).
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-09 22:54

Laila skrev:
BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern......

Gissar att du blandar ihop positiv/negativ . . . Lacket är ju positiv å då blir ju fadern/mastern negativ, å efterföljande moder/mödrar positiva . . . typ.


Just, och jag kopierade felet :oops: bra att du såg. Der är tillräckligt förvirrat ändå.
Don’t just do something, sit there.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Jansson » 2017-11-09 23:13

BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern.
Hur många ex man kan pressa på varje stamper varierar men runt 1000 ex, ge och ta ett par hundra

Vid Direct Metal Mastering (DMM) graveras ett kopparlager som efter att ha processats bla i ett salt och nickelbad direkt ger stampern.
DMM sägs ha flera fördelar så som att vara mer precis vid höga frekvenser, ge bättre signal-to-noise ratio och en möjlig längre speltid. Dessutom ger en gravering fler stampers än vid gravering i lack. Lack har i sin tur sina fördelar i möjligheten att gravera de låga frekvensernas breda, djupa spår bättre.

Inte bara metoden, och delvis resultatet, skiljer de både metoderna åt. Hur man väljer att mastra en DMM skiljer sig något ifrån hur ett album som ska graveras traditionellt mastras med anledning av de båda metodernas respektive för och nackdelar. I dag finns bara DMM-gravermaskiner i Europa och några av de stora presserierna använder dom flitigt


Bra sammanfattning.
Till trådämnet:
-Eller fler än 1000 (ge och ta ett par hundra) enligt de som meverkar i här diskussionen.

http://forums.stevehoffman.tv/threads/a ... rs.298642/
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Jansson » 2017-11-10 00:09

Eftersom tråden inte strikt hållits till trådämnet.

Du kan kunde köpa din egen stamper.

http://auction.graceland.com/original_1 ... t2102.aspx
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Svante » 2017-11-10 01:19

Perfector skrev:
Laila skrev:Nu verkar det likna tidigare missuppfattningar från din sida . . . :(
Lacket är lacket å fadern är den metallmatris som du får/gör från lacket.
Av fadern får du sedan en eller flera modermatriser som man i sin tur gör
s.k. stampers från . . . typ.

Nej lacken är fadern.
Där backar jag inte en tum.
Fan, jag har ju jobbat på emi och sett deras presserier samt fåt flera lektioner om vad dom gör.
skulle dom ha lärt ut fel?
Jag har dessutom pryat på ett annat presseri och där sa man samma sak.
Fader, moder, son och dotter (matris)


De nämner inte könet alls på matriserna i filmen. Men om du släpper det du tror fdig veta, ser du inte logiken i att en sak med en inåtbuktning är av honkön och en med en utbuktning är av hankön? Ungefär som hankontakt och honkontakt?

Jag tror du har hört lack-fader-moder-son-dotter(=skiva).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav BORIS » 2017-11-10 08:39

Laila skrev:
BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en (positiv) fader som ger den negativa modern som i sin tur blir stampern......

Gissar att du blandar ihop positiv/negativ . . . Lacket är ju positiv å då blir ju fadern/mastern negativ, å efterföljande moder/mödrar positiva . . . typ.


Ja helvete, visst är det så.

Alltså..
BORIS skrev:Vid traditionell tillverkning graveras lacken för att göra en negativ fader som ger den positiva modern som i sin tur blir stampern.
Hur många ex man kan pressa på varje stamper varierar men runt 1000 ex, ge och ta ett par hundra

Vid Direct Metal Mastering (DMM) graveras ett kopparlager som efter att ha processats bla i ett salt och nickelbad direkt ger stampern.
DMM sägs ha flera fördelar så som att vara mer precis vid höga frekvenser, ge bättre signal-to-noise ratio och en möjlig längre speltid. Dessutom ger en gravering fler stampers än vid gravering i lack. Lack har i sin tur sina fördelar i möjligheten att gravera de låga frekvensernas breda, djupa spår bättre.

Inte bara metoden, och delvis resultatet, skiljer de både metoderna åt. Hur man väljer att mastra en DMM skiljer sig något ifrån hur ett album som ska graveras traditionellt mastras med anledning av de båda metodernas respektive för och nackdelar. I dag finns bara DMM-gravermaskiner i Europa och några av de stora presserierna använder dom flitigt


Kan också tillägga att flera stampers kan göras av modern medan man bara får ut en fader innan lacken är uttjänt

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5361
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Belker » 2017-11-10 10:02

Är faderform vekligen ett vedertaget begrepp? Inom konstgjutning och keramik har jag aldrig hört talas om begreppet fader. Moderform däremot är originalet till den skulptur eller kaffekopp man vill gjuta. Ev några procent för stor pga krympning och tillverkad av gips eller vax t.ex. Av moderformen gör man en gjutform, ur vilken koppen/skulpturen hoppar ut. Det har alltså ingenting med utstickande lemmar att göra. Det låter som en hittepåkonstruktion.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-10 10:10

Belker skrev:Är faderform vekligen ett vedertaget begrepp? Inom konstgjutning och keramik har jag aldrig hört talas om begreppet fader. Moderform däremot är originalet till den skulptur eller kaffekopp man vill gjuta. Ev några procent för stor pga krympning och tillverkad av gips eller vax t.ex. Av moderformen gör man en gjutform, ur vilken koppen/skulpturen hoppar ut. Det har alltså ingenting med utstickande lemmar att göra. Det låter som en hittepåkonstruktion.


Ja, googla vinylskivtillverkning. Fader & moder dyker upp i de flesta träffarna. Ibland kallas fadern istället metal master eller dylikt.
Senast redigerad av darkg 2017-11-10 10:25, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5361
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Belker » 2017-11-10 10:22

Det verkar tråkigt! Jag spekulerar här istället. Så analogt med gjutning borde då de positiva delarna (lack, form och vinyl) motsvara moder (respektive "kaffekopp"). De negativa delarna (master och stamper) blir då fader. Men jag tror inte namnet fader beror på att spåren "sticker ut" i negativen. Det är nog snarare ett arv från traditionell gjutning med form där man har en moder som man klonar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-10 10:34

Belker skrev:Det verkar tråkigt! Jag spekulerar här istället. Så analogt med gjutning borde då de positiva delarna (lack, form och vinyl) motsvara moder (respektive "kaffekopp"). De negativa delarna (master och stamper) blir då fader. Men jag tror inte namnet fader beror på att spåren "sticker ut" i negativen. Det är nog snarare ett arv från traditionell gjutning med form där man har en moder som man klonar.


Ja, så är det nog. Intressant nog är skivans moder hennes halvsyster också, fast ändå inte, och allt blir en himla röra. Fadern är morfar. Skivans biologiska förälder Stampe är inte ens bjuden. Vad är det här för manus?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5361
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Belker » 2017-11-10 10:38

Det här börjar kännas olagligt!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-10 10:50

Belker skrev:Det här börjar kännas olagligt!

Det har i alla tider varit en osund business :lol:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-10 10:54

Japp, förbjud tillverkningen av vinyl pronto, förtutsingen . . .typer. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5361
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Belker » 2017-11-10 10:55

Klockren sammanfattning! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Svante » 2017-11-10 13:32

Belker skrev:Det verkar tråkigt! Jag spekulerar här istället. Så analogt med gjutning borde då de positiva delarna (lack, form och vinyl) motsvara moder (respektive "kaffekopp"). De negativa delarna (master och stamper) blir då fader. Men jag tror inte namnet fader beror på att spåren "sticker ut" i negativen. Det är nog snarare ett arv från traditionell gjutning med form där man har en moder som man klonar.


Tja, det är förstås svårt att veta, men det du skriver stämmer med den biologiska analogin. Och tänker man på han- och honkontakt är det inte så långsökt. Iofs verkar inte engelskspråkiga associera till kön.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav petersteindl » 2017-11-10 15:27

Belker skrev:Är faderform vekligen ett vedertaget begrepp? Inom konstgjutning och keramik har jag aldrig hört talas om begreppet fader. Moderform däremot är originalet till den skulptur eller kaffekopp man vill gjuta. Ev några procent för stor pga krympning och tillverkad av gips eller vax t.ex. Av moderformen gör man en gjutform, ur vilken koppen/skulpturen hoppar ut. Det har alltså ingenting med utstickande lemmar att göra. Det låter som en hittepåkonstruktion.


Då jag på 70-talet besökte presserier för LP (vinyl) så användes uttrycken; lack (graverlack) och fadermatris (fader) som var inversen till graverlacket och utifrån fadermatrisen tillverkades modermatris/er (moder) som var inversen till fadern och därmed lika graverlacken.

Modern kan man således inte pressa LP med, utan det krävs en invers till graverlacket.

Då gör man söner som även kallades pressmatriser. Processen anpassas till beställningens antal LP. På varje pressmatris som på engelska kallades stamper kunde man i genomsnitt pressa ungefär 5 000 st. LP-skivor. Ofta kasserades stampern innan. Beroende på kvalitetskrav och antal i beställningen så pressades olika mängd LP på varje stamper. 10 000 skivor på en stamper gällde möjligen singlar eller EP? Kanske även LP men med avsevärt lägre kvalitet på de sista 5 000 LP-skivorna. På väldigt stora upplagor är det möjligt att man tillverkade större mängd matriser och kanske i 2 led till. Det var nog olika för olika presserier.

Ett litet dammkorn på matrisen och en hel omgång skivor var förstörd. Ibland kasserades tusentals skivor på en gång. Varje LP hade en processtid på 20 sekunder. 3 st LP i minuten. 180 st LP i timmen. Beroende på 2-skift eller 3 skift kunde man pressa 3 000 till 4 000 LP per dag/press.

I en gjutprocess har man fasta kostnader som är oberoende av antal samt rörliga kostnader som är proportionellt mot antalet pressade LP. Det gäller även framtagning av konvolutet. Säg att det grafiska kostar 30 000 kr på konvolutet och pressar 1 000 LP, då är priset enkom för den grafiska framställningen på konvolutet 30 kr/LP. Med tanke på att en LP kostade kring 30 kr till konsument på 70-talet så var nog serier under 5000 st LP en förlustaffär och 10 000 LP och uppåt kunde ge vinst. OPUS-3 på den tiden ville inte lägga ned någon merkostnad på det grafiska på konvoluten. Allt krut lades på inspelning/ljud. Det är många enskilda kostnader som räknas in i framställning av en LP.

Vad jag minns var lägsta antalet LP som det presseriet tog som order 5 000 LP. Det var på 70-talet. På 80-talet var minimumorder mindre antal, men pris per LP blev då högt. Andra presserier kunde pressa mindre antal per order.

Sonopress i Österrike och Tyskland hade på den tiden det begav sig betydligt större upplagor än presserierna i Sverige, dock var svenskarna marknadsledande i att tillverka själva pressverktygen för LP och sedermera för CD.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-10 16:07

Intressanta siffror! På ett enda annat ställe har jag stött på 10000 skivor på en stamper, annars råder samstämmighet kring ~1000. Möjligen använder många sajter samma ursprungliga informationskälla, dvs skriver av varandra...

Det vanliga bör hur som helst inte ha varit att man pressade så pass många. Men det kan ha varierat mer än jag har framhållit.

Dock ser jag uppgiften om å ena sidan 100000 skivor per mastering enligt den arbetsgång vi mest har pratat om i tråden, dvs 1 fader ca 10 mödrar ca 10x10 stampers ca 10x10x1000 skivor, å andra sidan 11000 skivor med den kortare processen. Var den siffran kommer ifrån förstår jag inte riktigt. Är fadern, som väl blir stamper i det fallet, så mycket bättre?

Edit med DMM är "lacken" så hållbar att man får ut flera fäder (som blir stampers).
Senast redigerad av darkg 2017-11-10 16:14, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28109
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav PerStromgren » 2017-11-10 16:11

Jag hittade ett intressant inlägg på reddit:

bee_ver skrev:Hi, I'm someone who ACTUALLY knows!

I work mostly in inspection and quality control but I'm trained to work with and replace/remount stampers on presses.

Our unofficial motto is "run it till it dies" inre stampers. That being said, "till it dies" does not usually make it much past 1000 records. We consider any stamper that still turns out a quality record after 1700 presses a "miracle stamper." What you're working with in a stamper is an extremely thin, precision molded, almost completely pure piece of nickel that is repeatedly having tons of pressure applied to it over and over, so there comes a time when either a piece of the nickel tears or creases or the repeat pressure raises the noise floor of the record to unacceptable levels.

The sticker on your record is all hype though; I know United will run stampers into the ground and really only spot-checks different projects every 500-800 records produced. But yeah, a lot of vinyl marketing now is gratuitous hype (Mad Men style if you will.) Re-grind makes more solid records than virgin vinyl, a heavier record is not a better record, and unless your stamper actually blew or folded, it's not going to sound noticably worse (to most) after 1200 presses vs after 500.


Jag känner inte denne bee_ver, så jag kan tyvärr inte gå i god för detta inlägg, men det låter trovärdigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav petersteindl » 2017-11-10 17:17

PerStromgren skrev:Jag hittade ett intressant inlägg på reddit:

bee_ver skrev:Hi, I'm someone who ACTUALLY knows!

I work mostly in inspection and quality control but I'm trained to work with and replace/remount stampers on presses.

Our unofficial motto is "run it till it dies" inre stampers. That being said, "till it dies" does not usually make it much past 1000 records. We consider any stamper that still turns out a quality record after 1700 presses a "miracle stamper." What you're working with in a stamper is an extremely thin, precision molded, almost completely pure piece of nickel that is repeatedly having tons of pressure applied to it over and over, so there comes a time when either a piece of the nickel tears or creases or the repeat pressure raises the noise floor of the record to unacceptable levels.

The sticker on your record is all hype though; I know United will run stampers into the ground and really only spot-checks different projects every 500-800 records produced. But yeah, a lot of vinyl marketing now is gratuitous hype (Mad Men style if you will.) Re-grind makes more solid records than virgin vinyl, a heavier record is not a better record, and unless your stamper actually blew or folded, it's not going to sound noticably worse (to most) after 1200 presses vs after 500.


Jag känner inte denne bee_ver, så jag kan tyvärr inte gå i god för detta inlägg, men det låter trovärdigt.


De byter således stamper efter 5½ timme. Allt hänger på kvalitetskrav + vilken grade på vinylen som används. Jag tror kraven idag är högre än de var på 70-talet.

Decca hade annan vinyl än DG som var annorlunda än Philips och amerikanska Columbia hade betydligt hårdare vinyl med grövre korn och mer knaster.

Att tidiga pressningar på varje stamper lät bättre var en självklarhet på den tiden det begav sig och det var också en självklarhet för mig att skaffa LP med första matriser. Texten på spegeln hade matrisnummer. Jag samlade på -1A som var Deccas första gravering och första matrisering. De hade i stort sett alltid bäst ljud.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav petersteindl » 2017-11-10 17:25

darkg skrev:Intressanta siffror! På ett enda annat ställe har jag stött på 10000 skivor på en stamper, annars råder samstämmighet kring ~1000. Möjligen använder många sajter samma ursprungliga informationskälla, dvs skriver av varandra...

Det vanliga bör hur som helst inte ha varit att man pressade så pass många. Men det kan ha varierat mer än jag har framhållit.

Dock ser jag uppgiften om å ena sidan 100000 skivor per mastering enligt den arbetsgång vi mest har pratat om i tråden, dvs 1 fader ca 10 mödrar ca 10x10 stampers ca 10x10x1000 skivor, å andra sidan 11000 skivor med den kortare processen. Var den siffran kommer ifrån förstår jag inte riktigt. Är fadern, som väl blir stamper i det fallet, så mycket bättre?

Edit med DMM är "lacken" så hållbar att man får ut flera fäder (som blir stampers).


Jag har aldrig sett att man använder fadern som stamper. Det är alldeles för riskabelt. Ibland händer det att man måste skrota stampern i princip direkt. Då måste man gravera ånyå. Det är ingen som gör i professionell industri. Inte då det begav sig i alla fall.

Vad menar du med "per mastering"? Menar du själva masteringprocessen före gravering? Den behöver väl inte göras om, eller?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-10 18:37

petersteindl skrev:
darkg skrev:Intressanta siffror! På ett enda annat ställe har jag stött på 10000 skivor på en stamper, annars råder samstämmighet kring ~1000. Möjligen använder många sajter samma ursprungliga informationskälla, dvs skriver av varandra...

Det vanliga bör hur som helst inte ha varit att man pressade så pass många. Men det kan ha varierat mer än jag har framhållit.

Dock ser jag uppgiften om å ena sidan 100000 skivor per mastering enligt den arbetsgång vi mest har pratat om i tråden, dvs 1 fader ca 10 mödrar ca 10x10 stampers ca 10x10x1000 skivor, å andra sidan 11000 skivor med den kortare processen. Var den siffran kommer ifrån förstår jag inte riktigt. Är fadern, som väl blir stamper i det fallet, så mycket bättre?

Edit med DMM är "lacken" så hållbar att man får ut flera fäder (som blir stampers).


Jag har aldrig sett att man använder fadern som stamper. Det är alldeles för riskabelt. Ibland händer det att man måste skrota stampern i princip direkt. Då måste man gravera ånyå. Det är ingen som gör i professionell industri. Inte då det begav sig i alla fall.

Vad menar du med "per mastering"? Menar du själva masteringprocessen före gravering? Den behöver väl inte göras om, eller?

Med vänlig hälsning
Peter


Jag menade mastering som i "framtagning av (metal-)master" dvs fader. Att igen från band skapa en sådan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-10 18:38

Laila skrev:Normalt sett så graverar man ett "lack" av en inspelning(digital eller analog) . . . av "lacket" görs sedan en "fadermatris" . . . som det sedan tillverkas "modermatriser"
av . . . som det i sin tur tillverkas "pressmatriser"( s.k. "stampers") av.
Som jag har förstått saken så degenereras ljudet mer å mer ju senare i kedjan som
pressen är gjord.

En skivhandlare som jag hade i närheten av mitt dåvarande boende berättade att en viss
herr Carlsson alltid läste av fader å moder-matris innan han överhuvudtaget ides lyssna
på, å än mindre köpa, en skiva som inte var pressad av "fadermatris 1" samt "modermatris 1".

Man kan inte(tyvärr) pressa hur många vinyler som helst av samma "moder" med
bibehållen kvalitet samtidigt som att man inte kan göra hur många "stampers" som helst
av samma "modermatris . . . osv. :( Med CD är det såklart annorlunda.

Att det är skillnad på en tidig eller sen press kan ju jag som "råkat ut" för båda ta gift på
. . . typer. :)

Ovan är en redigering av mitt första inlägg i tråden där jag blandade ihop "metallmatris-fader-pressmatris-stamper" i en salig röra . . . i.ö. så var nog inlägget med sanningen överensstämmande typ. :oops: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Svante » 2017-11-11 01:13

När man läser om hur vinylskivor tillverkas så kan man förundras över att det överhuvudtaget blir nåt ljud. Analog mekanisk kopiering i fyra led, och dessförinnan kopia från masterband, som är en kopia från mångkanalaren, som innehåller nermixade spår...

Digital produktion har nog sina fördelar ändå, även om den alltför ofta missbrukas.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32049
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Bill50x » 2017-11-11 01:20

Svante skrev:När man läser om hur vinylskivor tillverkas så kan man förundras över att det överhuvudtaget blir nåt ljud. Analog mekanisk kopiering i fyra led, och dessförinnan kopia från masterband, som är en kopia från mångkanalaren, som innehåller nermixade spår...

Digital produktion har nog sina fördelar ändå, även om den alltför ofta missbrukas.

För den som är uppvuxen med digital produktion är den analoga nästan helt obegriplig. Ett liknande scenario råkade jag ut på en mässa för Grafik för ett antal år sedan. Varenda apparat, inklusive enkla kopiatorer osv hade en skärm plus en massa knappar under.

Det som drog mest publik var en pappersvändare för ett lass tryckta papper som kommit ur en tryckpress, ett enkelt sätt att att vända en bal med papper som vägde typ 150 kg!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-11 01:25

Bill50x skrev:
Svante skrev:När man läser om hur vinylskivor tillverkas så kan man förundras över att det överhuvudtaget blir nåt ljud. Analog mekanisk kopiering i fyra led, och dessförinnan kopia från masterband, som är en kopia från mångkanalaren, som innehåller nermixade spår...

Digital produktion har nog sina fördelar ändå, även om den alltför ofta missbrukas.

För den som är uppvuxen med digital produktion är den analoga nästan helt obegriplig. Ett liknande scenario råkade jag ut på en mässa för Grafik för ett antal år sedan. Varenda apparat, inklusive enkla kopiatorer osv hade en skärm plus en massa knappar under.

Det som drog mest publik var en pappersvändare för ett lass tryckta papper som kommit ur en tryckpress, ett enkelt sätt att att vända en bal med papper som vägde typ 150 kg!

/ B


Vojne vojne, ska nu maskinerna ta över även pappersvändarnas jobb.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav Laila » 2017-11-11 02:22

Kommer tyvärrer aldrig att ske . . . typ. 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andreas, Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 10 gäster