Byggahus.se
Hej allihop, vi flyttar snart till vårt nya hus, och jag har fastnat lite i valet av internetleverantör.

Tabell visar jämförelse av internetleverantörer med information om månadsavgift, startavgift och bindningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden visar vilka leverantörer jag har att välja på. Ni som har erfarenheter från någon/några av dessa, får mer än gärna dela med er av dem.

Dessutom undrar jag om skillnaden mellan 10 och 100 Mbit/s uppladdningshastighet, är värt de extra tior de tar i månaden, för en vanlig internetanvändare som jag (inga stora uppladdningar typ GB, mer bilder och filer MB)


 
M
Vill du bli ordentligt nöjd så tar du Telia, deras anslutningar är faktiskt riktigt bra.

Nej - nöj dig med 100/10, att uppgradera är lättare än att nedgradera.
Någon skillnad kommer du inte märka om du inte laddar upp mycket bilder och liknande för framkallning.
 
Den prislistan gäller som lockpris !! Vad kostar det om ett år?
Skall ni ha allt typ TV eller bara bredband?
I dag med allt mer via streamingmetoder behöver man inte TV via fiber.
Allt finns att titta på genom play.
Vem är nätägaren? Är det Telia då dom finns med?
T3 har fått gott renommé på forum.
Telia är extremt stabila men inte billigast.
Jag tog Telias 1000/1000 i 3 månader för test 199:-/ månad då får man en 5 GB router ,gick ner till 100/100 som jag är nöjd med.
 
I lägenheten vi har nu så har vi 100/10 från bredbandsbolaget.. har flyttat med detta abonnemang från tidigare lägenheter för att jag varit nöjd med det. Tv har alltid ingått i hyra/avgift, så där har jag aldrig haft ngt abonnemang. Jag tittar inte på tv mer än typ nyheterna så jag klara mig bra med ett basutbud, däremot vill jag se SHL och har använt C Mores streamingtjänst för att följa det. Har varit väldigt missnöjd med deras streamingtjänst och tycker att det strular mer än det fungerar, så jag hoppas och tror att det kommer fungera bättre via ett TV-abonnemang..?

Jag kommer alltså att behöva ett internet- och ett TV-abonnemang. Och jag funderar på om jag kan spara lite pengar genom att välja något annat än BBB som internetleverantör.

Det är wexnet som äger fibern, vilket är ett öppet nät, så alla leverantörer i listan är tillgängliga.

Priserna är kampanj för 6 månader, sen är det det överstrukna priset som gäller :)

Hoppas ni förstår hur jag tänker
 
Jag har testat flera av operatörerna, brukar köra ett år med varje och sen byta till ny kampanj. Visserligen bara kört 10/10, men alla har alltid levererat stabilt 10/10 när jag kollat. Kollat i snitt en gång/mån med bredbandskollen. Pingtider har jag aldrig kollat, för det har inte spelat någon roll för mig.
Egentligen inte märkt någon skillnad förutom vem som skickat fakturan.
Det brukar gå fint att pruta på priset när kampanjpriset gått ut, ibland mot att man binder sig några månader. Är de hårdnackade så är det enkelt att byta till någon annan utan avbrott.
Fiber via öresundskraft och nuvarande operatör t3.
 
  • Gilla
FiddeBo
  • Laddar…
BirgitS
F FiddeBo skrev:
Jag tittar inte på tv mer än typ nyheterna så jag klara mig bra med ett basutbud, däremot vill jag se SHL och har använt C Mores streamingtjänst för att följa det. Har varit väldigt missnöjd med deras streamingtjänst och tycker att det strular mer än det fungerar, så jag hoppas och tror att det kommer fungera bättre via ett TV-abonnemang..?
Då ska du ju noga kolla upp vilka som kan leverera C More och till vilket pris.
Det har varit mycket klagomål på andra IP-teve-leverantörer än Telia i forumet, dåliga och långsamma boxar mm.
 
Priserna ser riktigt bra ut, men jag gissar att ni har en månadskostnad från wexnet också?
Via öresundskraft (utan månadsavgift) ligger 10/10 strax under 200 kr/mån ord. pris.
100/10 ca 250 kr och 100/100 drygt 300 kr. (Grovt höftat...)
 
F fredrik.johansson skrev:
Priserna ser riktigt bra ut, men jag gissar att ni har en månadskostnad från wexnet också?
Via öresundskraft (utan månadsavgift) ligger 10/10 strax under 200 kr/mån ord. pris.
100/10 ca 250 kr och 100/100 drygt 300 kr. (Grovt höftat...)
Ja det stämmer, wexnet tar en grundavgift på 150 så slutpriset blir ju högre.

Övrigt erbjuds aningen högre hastigheter, T.ex 200, 250 och 300 Mbit/s där avgiften stiger några tio mellan varje hopp.

Tror du att man märker stor skillnad med högra hastigheter jämfört med 100 Mbit?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då ska du ju noga kolla upp vilka som kan leverera C More och till vilket pris.
Det har varit mycket klagomål på andra IP-teve-leverantörer än Telia i forumet, dåliga och långsamma boxar mm.
Okej, ja det jag inte vill är ju att bli sittande med ngt som jag absolut inte är nöjd med och behöva betala ett år för att innan jag kan byta

Ett alternativ är ju att köra med ett streamingabonnemang och köra på den nya apple-tv:n om man skaffar en sån.
Sitter med generation 1 nu och C Mores tjänster fungerar inte på den. Och att casta till den från ipad fungerar dåligt pga dålig app till paddan..
 
BirgitS
F FiddeBo skrev:
Tror du att man märker stor skillnad med högra hastigheter jämfört med 100 Mbit?
Det är det nog få som gör. Om det skulle vara så att du märker någon gång att hastigheten inte räcker till så är det lätt att byta till högre hastighet, men att gå i motsatt riktning kan vara krångligt.
 
BirgitS
F FiddeBo skrev:
Okej, ja det jag inte vill är ju att bli sittande med ngt som jag absolut inte är nöjd med och behöva betala ett år för att innan jag kan byta
Kolla på marksänd teve via Boxer också. När vi för två år sen kollade på IP-teve, Boxer och Comhem (vi bor i en Comhem-lägenhet) fick vi det vi tyckte var mest prisvärt med Boxer. Mycket nöjd med den hårddisk-box de hade till rabatterat pris då också.
 
Jag har haft bahnhof i 10 på vårat öppna stadsnät.
Riktigt nöjd haft problem 1 gång men det berodde på stadsnätet och inte bahnhof i sig.
Sen har bahnhof sunda värderingar ang personlig integritet så dom lämnar inte ut information om dig utan anledning till stat och myndighet som tex telia.
Som iptv har jag.bredbandsbolaget och där är jag.också nöjd med.tjänsten inga driftstopp
 
  • Gilla
Fippe c
  • Laddar…
Okej, har gått igenom att ordentligt ikväll och jag tror att jag funnit den bästa lösningen.

Att beställa Cmore sportpaket via tv-leverantör betyder en bindningstid i 12 mån. Eftersom jag bara kommer använda tjänsten ett halvår då SHL-hockeyn sänds så kommer jag behöva betala 449 kr/mån över sommaren också. Säger jag upp det efter andra året behöver jag ändå teckna att igen till tredje hösten, och då på nya 12 månader.

Det blir förmodligen ett BAS-TV paket från BBB och ett bredband från bredband2 eller Bahnhof, då får jag grundutbudet på TV:n och bredband 100/10 för dryg 400 kr/mån (inkl wexnets fasta avgift). Sen en Apple TV 4th gen eller 4K och ett CMore-abonnemang utan bindningstid för den. Förutsatt att CMores app fungerar bra på dem. så sparar jag pengar redan år 2 :D

Tack för era åsikter hörni!
 
Jag har skippat bas-tv helt, ser allt jag behöver via appletv. Då sparar du pengar någon månad tidigare! å andra sidan är jag ingen storkonsument av tv...
 
Ifjol körde jag med cmore streaming på hockeyn med Telia 6-8 och det var helt ok, 30 dagars uppsägning och 399 / månad (tror jag) kanonbra då man kunde ha det under säsongen bara.
Man kunde dessutom vara 2st som var inloggade samtidigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.