Byggahus.se
Som relativt nybliven husägare är det dags att se över pannrummet där det förr i tiden stod en gammal vedpanna. Golvbrunnen ser ut att behöva en dos rejäl rengöring. Jag har putsat fram en text som talar om att det är en Purus Alfa. Min fundering är dock, kan jag få loss vattenlåset på en sådan här brunn? Det ser ut som att det skulle kunna gå, men jag hittar inget handtag att lyfta i eller liknande?

Någon som har en liknande brunn och vet hur man gör, om man alls kan få ur vattenlåset?

Varning för skitig brunn på bilden! ;)
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan ha fel, men är det inte bara att stoppa ner näven i vattnet (grattis!) och peta in fingrarna under kanten och dra uppåt?

Min brunn ser i alla fall ut sådär, men med handtag.
 
  • Gilla
AndreasAR
  • Laddar…
Jag var rädd för det svaret du! :D
Fasiken....kanske enda sättet. Jädrans masochister som uppfann den lösningen...
 
Grattis!
Kanske läge för att köpa en lott idag då? Eller inte... :)
 
Haha, tack för den! Återkommer med rapport när jag stoppat ned fingrarna i smeten. Kanske förlorar jag ett finger på kuppen, vem vet vad som döljer sig där nere i avgrunden??
 
O
avloppsmonstret måste du akta dig för!:p
 
Har inte vågat än. Stärker mig med en öl ikväll, sedan kanske...kanske...
 
Krilleman
Ner med tassen och ryck upp härligheten! :D
 
Försökte lura frugan att göra det för en timme sedan, men som vanligt underskattade jag hennes intelligens...
 
Här är en moralstärkande bild:
 
  • 120923-avloppsbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja några extra kr i timpenning är nog rörkrökarna värda, med tanke på vissa arbetsuppgifter.
(Och jag kan lätt tänka mig rätt mycket värre saker än sådär. ;-) )
 
Ett tips är att verktyget man får med när man köper en Nibe Pelletsbrännare har en böj på baksidan som funkar utmärkt att dra upp gamla vattenlås med :)
 
Mikael_L: Jo det är nog sant. Tror att vilken rörkrökare som helst har varit med om betydligt värre saker. Men för en stackars tjänsteman med flickhänder som en annan, då är det tufft :)

Daniel78: Med andra ord. Vill jag slippa stoppa handen i helvetesgapet bör jag köpa en pelletsbrännare av märket Nibe. Snabbt!
 
  • Gilla
Sidajope
  • Laddar…
svartöra skrev:
Här är en moralstärkande bild:
DEN tackar jag för!! :)
 
Så där ja! Idag vågade jag mig på det. Fick använda mig av böjen på en insexnyckel för att med stor kraft lyckas dra upp vattenlåset. Jag fick nämligen inte in fingrarna under vattenlåset. Varför fick jag förklaringen till ganska snart. Det var massor, ja massor av grus och jag vet inte vad där nere. En gissning är väl att man inte rensat vattenlåset sedan huset byggdes, 1981. Nu är det rent i alla fall. Gick då över till golvbrunnen i tvättstugan och där var det inte heller någon vacker syn som mötte mig. Men vad tusan, jag tjänade pengar på jobbet! Fyra tioöringar rikare nu! :)
 
  • Gilla
cissii och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.