Byggahus.se
Hej! Jag behöver hjälp med golvbrunnen i vår lägenhet. Vi bor längst ned (halvtrappa upp) i ett lägenhetshus byggt -48, inflyttade för 6 mån sedan. Häromdagen började det lukta lätt av avlopp i badrummet. Jag gjorde en ordentlig städning av vattenlås under vasken och sedan golvbrunnen och möts då av vad jag tror är avsaknad av vattenlås? Det känns som betong eller liknande material i golvbrunnen, vg se bifogad bild. Någon som kan svara på vad för typ av vattenlås vi behöver, eller hur vi ska lösa problemet. För lukten borde väl komma ut golvbrunnen?
 
  • Golvbrunn med synliga smutsavlagringar och avloppsrör, möjlig brist på vattenlås indikerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser spontant ut som en gammal gjutjärnsgolvbrunn. Är det en plugg eller ett hål man ser precis i underkant av skummet?
 
Hmm, tror varken det är en plugg eller något hål. Inget jag kan se eller känna i alla fall. Bifogar en ny bild utan skummet
 
  • Rostig och smutsig avloppsröröppning utan skum, synlig vattenyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte en gummiplugg där om du börjar peta lite?
 
  • Bild på en förorenad avloppsöppning med misstänkt gummiplugg markerad med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde vara en plugg här under geggan

Rostig avloppsuppkoppling med geggig yta där en plugg antas vara under smuts, markerad med lila kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns äldre brunnar som har ett fast vaytenlås och en rensplugg precis där ja ritat så fint :rofl:
 
Den gamla rensskruven kan ha rostat sönder så att det drar luft från avloppet. Kan vara det vi ser i bild eller så har man ersatt den med en gummiplugg men även den kan vara trasig. Drar det luft från golvbrunnen?
 
Där ni markerat känns det precis lika hårt som runtomkring, så det är inte riktigt gegg som ligger ovanpå. Snarare rost i så fall kanske. Det drar inte luft vad jag kan känna eller märkt av tidigare.
 
Ja det där är en gammal gjutjärnsbrunn som sjunger på sista versen, dom har dessutom sparat gamla klinkerramen, vilket i sin tur troligen innebär att erat golv ligger uppepå ett bef klinkergolv.
Lukten kommer troligen från att det läcker i den plastpluppen som förhoppningsvis finns under kletet i mitten av brunnen som Patzie visar.
Du saknar inte ett vattenlås.
 
Okej så det finns ett vattenlås i brunnen men hela grejen behöver troligen bytas ut? Och då antar jag att man måste göra om hela golvet, och med det också väggar? Är det rätt antaget?
 
Nej inget löst vattenlås, det är bara "pluppen" som bör sitta där.
Bara i det hålet man kan komma in för rensning.
Ditt badrum har sas passerat bäst föredatum ja, för flera år sen....;)
Helrenovering gäller
 
Jag förstår, tack för förklaring! Just nu är det bara lite lukt som är problemet, och det kanske man kan leva med ett tag. Men vad kan hända om man skjuter lite på det?
 
Det som kan hända är att det rostar igenom brunnen och börjar läcka ut vatten i golvet. Vad finns under lägenheten?

Det kan vara värt att kolla om brunnen är ditt eller föreningens ansvar.
 
Okej, det vill vi ju inte ska hända. Bra poäng, ska kolla med föreningen!
 
T toolman77 skrev:
Det borde vara en plugg här under geggan

[bild]
Ser ut som om halva vattenlås-läppen har rostat bort. Bara att byta hela klabbet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.