Få ut så mycket som möjligt av dina rapporter

Vi har samlat all information som vi tror är av störst intresse för dig. Lägg gärna en stund på att ställa in ditt konto och använd den här checklistan för att få ut så mycket som möjligt av Google Analytics. I vårt Hjälpcenter hittar du svar på vanliga frågor och anvisningar om hur du konfigurerar spårningskoden.

Komma igång

Installera spårningskoden: Installera spårningskoden och få rapporter inom ett dygn.


Skapa mål: Identifiera de viktigaste åtgärderna som du vill spåra; omvandlingsfrekvens för annonser, marknadsföringsinitiativ, e-handel med mera. Skapa mål som mäter hur effektiv du är.


Arbeta med rapportdata: Utforska data och lär dig att tyda enkla rapporter.

Maximera onlineannonsering och e-handel

Länka till AdWords: Följ upp dina intäkter och omvandlingar och avkastningen på din investering i AdWords. Titta på den här korta videon om du vill veta mer.


Integrera AdSense: Använder du AdSense för att monetärisera din webbplats? Integrera ditt AdSense och Google Analytics konton för att få djupare insikt i hur AdSense presterar för dig. Se vilka webbsidor och trafikkällor som genererar mest inkomster och optimera din webbplats genom att använda AdSense-rapporter.


Optimera sökord: Titta på videor så lär du dig hur du optimerar annonsinvestering.


Märk kampanjer: Spåra omvandlingar av bannerannonser, marknadsföring via e-post och andra marknadsföringsinitiativ.


Spåra e-handel: Länka e-handelstransaktioner till sökord och marknadsföringskampanjer om du vill ha uppgifter om avkastning på investering och dylikt.

Utforska avancerade funktioner

Avancerad segmentering: Skapa och använd anpassade segment för att isolera och analysera särskilda delar av trafiken.


Anpassad rapportering: Med dra och släpp gränssnittet skapar du rapporter med mätvärden och dimsioner du vill ha.


Flash-spårning: Enklare spårning av Adobe Flash, Flex och AS3-innehåll.


Skapa anpassade rapporter för e-post: Skicka rapporter till intressenter inom företaget med jämna mellanrum.