GoogleAnalytics

Flera kanaler

Nöj dig inte med att mäta det senaste klicket. Ta reda på hur marknadsföringskanalerna samverkar för att generera försäljningar och omvandlingar.

Översikt

Kunderna hämtar information, jämför och fattar köpbeslut vid olika tillfällen och på olika platser. Det innebär att du inte får en komplett bild om du bara mäter resultatet baserat på det senaste klicket. Dessutom kanske du missar viktiga insikter om hur du når dina mest lönsamma kunder.

Med rapporterna Flera kanaler i Google Analytics kan du analysera interaktionerna på olika digitala medier och se hur kanalerna samverkar för att generera försäljningar och omvandlingar. Framför allt får du underlag till viktiga marknadsföringsbeslut kring investeringarna i annonsering både på makronivå (vilka kanaler) och mikronivå (vilka sökord och annonsplaceringar).

Hur fungerar det?

De fem rapporterna Flera kanaler visar vilka kanaler som kunderna samverkade med under 30 dagar före omvandlingen eller köpet. Rapporterna innehåller viktig statistik, bland annat:

  • Assisterade omvandlingar visar hur och vilka kanaler som påverkade omvandlingarna
  • Fördröjning visar tiden till omvandling
  • Väg till omvandling visar antalet interaktioner före en omvandling
  • Bästa omvandlingsvägar visar vilka vägar kunderna väljer

Varför ska du använda Flera kanaler?

  • Se alla digitala marknadsföringskanaler på ett och samma ställe
  • Få bättre överblick över värdet av dina marknadsföringsinitiativ
  • Se en översikt över vilka steg kunderna tar före ett köp eller en omvandling
  • Förbättra marknadsföringen baserat på resultatet från kanalen
  • Fatta rätt beslut om budgeten för digital marknadsföring

Framgångsberättelse från kund

ONYX HOSPITALITY GROUP

"Med Flera kanaler får vi inblick i hur kunderna kommer till webbplatsen och gör omvandlingar – från alla kanaler. Med hjälp av den rapporten kan vi göra en tillskrivningsanalys av våra onlinemarknadsföringsaktiviteter och granska dem som kombinationer av kanaler och steg med olika grad av nytta i stället för isolerade kanaler med senaste klick."