Mobile App Analytics

Vi har tänkt om och gjort om App Analytics från grunden så att vi nu talar ditt språk. Använd analyserna för att skapa mer framgångsrika appar och upplevelser för Android och iOS genom att mäta statistiken i alla steg: förvärv, engagemang och resultat som exempelvis köp inifrån appen. Plattformen har samma omfattande funktioner som du förväntar dig av Google Analytics, bland annat Analytics i realtid, detaljerad segmentering, fler än 200 mått och möjligheten att spåra dina egna anpassade mått och värden.

Mobil enhet

Rapporter över förvärv och användaranalys – upptäck dina bästa källor till nya användare

Att förstå hur du förvärvar nya appanvändare är avgörande när du vill få fler användare av rätt typ. Vi hjälper dig att få överblick över användarförvärv, inräknat kostnader och hur du går vidare. Till exempel visar rapporter över nya och aktiva användare hur många av användarna som använder appen varje dag. Trafikkällor för Google Play ger information om vilka trafikkällor som ger flest nya användare och omvandlingar inuti appen. Och enhetsöversikten visar på vilka mobila enheter och operativsystemsversioner appen oftast används.

Läs mer

Engagemangsrapporter – se hur användarna använder appen

När det gäller appar är användarnas engagemang avgörande. Om användarna installerar appen och bara använder den en gång får du begränsade möjligheter till intäkter. Engagemangsrapporterna ger viktiga insikter om hur väl din app fastnar i medvetandet och hur användarna beter sig. Med vårt specialiserade händelsespårningssystem kan du spåra alla händelser som är viktiga för dig. Engagemangsflödet visar visuellt hur användarna rör sig genom appen och avslöjar exakt vilka skärmar de visar och vilka åtgärder de vidtar. Rapporter om användarbeteende bedömer lojalitet, frekvens och engagemang. Med information om appkraschar kan du se trender i krascher och undantag så att du kan felsöka problem på enheter och i operativsystem. För att kunna bygga upp och förbättra upplevelsen av appen är det avgörande att du känner till användarnas beteende.

Läs mer

Resultatrapporter – ta reda på om användarna når dina mål

Precis som på webben är det målen som styr i appar. Med målomvandlingar kan du fastställa omvandlingshändelser i din app (till exempel hur lång tid appen används, köp i appen eller klick på annonser) så att du kan mäta resultatet och se användarnas värde från början till slut. I vårt e-handelssystem kan du spåra köp i appen och få viktiga insikter om försäljningen av virtuella eller konkreta produkter i appen, med information om antalet köp och resulterande intäkter.

Läs mer

Komma igång

De nya rapporterna i Mobile App Analytics har även många andra kraftfulla funktioner som Google Analytics-användarna kan förvänta sig, till exempel översikter i realtid, avancerade segment, anpassade rapporter, apphastighet och mycket annat.

Rapporterna är en del av en helhetsupplevelse som är skräddarsydd för att mäta resultatet av mobilappar, med bland annat en ny och lättare SDK v2.0 som är enklare att införa och förberedd för att kunna väljas bort, med en anpassad infrastruktur i bakgrunden. Vi har dessutom omarbetat registreringsprocessen så att nya användare kan välja om de vill börja mäta en webbplats eller en mobilapp. Det krävs alltså bara tre klick för att skapa ett App Analytics-konto och hämta SDK.