Tillbaka till Google-hemsidan.

 Google-finesser

Hem

Allt om Google

    Sökhjälp

» Google-finesser

    Fler sätt att använda Google 

Googles specialfunktioner

Bildsökning (BETA)

Googles bildsökning är den största på nätet, med fler än 390 miljoner bilder listade och tillgängliga. För att använda bildsökningen, gå till den avancerade söksidan eller http://www.google.com/imghp?hl=sv och ställ en fråga i bildsöknings-rutan, klicka sedan på "sök"-knappen. Klicka på dom små bilderna på resultatsidan för att se större versioner, samt webbsidan bilden är hämtad från. (Obs. För att detta ska fungera måste ditt originalspråk vara ställt till engelska på inställningssidan.)

Bilderna identifierade av Googles bildsökning kan möjligen vara upphovsrättskyddade. Du kan finna och se dessa bilder genom vår service, men vi kan inte ge dig rättigheter till något annat än att titta på dom via nätet. Om du vill använda bilder du funnit genom vår service råder vi dig att kontakta respektive sajtägare för tillstånd.

VARNING: Resultaten du ser kan innehålla vuxet material. Google överväger flera faktorer i beslutandet om vilka bilder som är relevanta till din sökning. Dessa metoder är inte helt idiotsäkra, och det är därför möjligt att vissa olämpliga bilder visas.

För mer information om detta inslag, läs bildsökningens FAQ.


Översättning av webbsidor

Google bryter språkbarriären med sin nya översättningsfiness (BETA). Genom att använda maskinell översättning, gör Google det möjligt för engelsktalande att ta del av icke-engelska webbsidor.

Om din sökning har icke-engelska resultat, kommer det finnas en länk till en version av samma sida översatt till engelska.

Om du också vill ha titlar och sammandrag av dina sökresultat översatta till engelska, ställ in översättningsvalet på inställningssidan. Med detta finess kan Google automatiskt översätta dina sökresultat till engelska.

För mer information om detta inslag, läs översättning FAQ.


Hitta PDF-filer

Googles sökresultat inkluderar nu även Adobe Portable Document Format-filer (PDF). Trots att PDF-filer inte är lika vanliga som HTML-filer innehåller dom ofta information av hög kvalitet som inte går att hitta någon annanstans.

För att indikera att ett resultat är en PDF-fil och inte en webbsida, syns [PDF} i blå text framför titeln. Detta meddelar att programmet, Acrobat Reader, kommer att ladda automatiskt för att du ska kunna se filen. Klicka på titel-länken till höger om [PDF] för att få tillgång till dokumentet. (Om du inte har Adobe Acrobat på din dator, blir du hänvisad till en webbsida där du kostnadsfritt kan hämta programmet.)

Med PDF-filer är den familjära "cached"-länken utbytt till "textversion". Textversionen är en kopia av PDF-dokumentet utan formateringar.

Om du föredrar att se resultat utan PDF länkar, skriv filetype:pdf i sökrutan tillsammans med ditt/dina sökord.


"Cache"-länkar

Google tar en bild av varje undersökt webbsida och sparar dessa som backup ifall originalsidan inte finns tillgänglig. Om du klickar på "Cache"-länken, kan du se hur sidan såg ut då vi sist besökte den. Cache-innehållet är det innehåll Google använder för att besluta om denna sida matchar din fråga.

När cache-sidan visas, kommer den att ha en rubrik som påminner dig om att detta är en arkiverad version av sidan och inte originalet. Termer som matchar din förfrågan är accentuerade på den arkiverade versionen så att du lättare får reda på varför din sida är relevant.

Den sparade kopian av sidan (cache) visas endast för indexerade sajter vars ägare inte har bett oss ta bort det sparade innehållet.


Liknande sidor

När du klickar på "liknande sidor"-länken för ett sökresultat, letar Google automatiskt efter sidor som relaterar till detta resultat.

Länken "Liknande Sidor" har många användningsområden. Om du tycker om en speciell sajts innehåll, men vill hitta mer information om samma ämne, kan den här länken hitta fler sidor med liknande innehåll som du kanske inte känner till. Om du söker efter produktinformation kan "Liknande Sidor" hitta konkurrerande information åt dig, så att du hittar det lägsta priset. Om du är intresserad av ett speciellt område, kan länken hitta ett stort antal informationskällor snabbt, utan att behöva tänka på vilka nyckelord som de sajterna använder.

Google hittar liknande sidor till miljoner webbsidor. Men ju mer specialiserad en sida är, ju färre resultat finner vi åt dig. Till exempel, Google kan kanske inte hitta relaterade sidor till din personliga hemsida, om den inte innehåller tillräckligt med information för att associeras med andra sidor. Och om företag använder multipla URLer för deras sidor (som google.com och www.google.com), kan det finnas lite information på en URL men mer på en annan. Generellt sett så fungerar "liknande sidor" för majoriteten av webbsidor.


Ta reda på vem som länkat till dig

Vissa ord, då de följs av ett skiljetecken, har speciell betydelse för Google. Ett exempel på ett sådant ord är link:värddator. Sökförfrågan link: <url> visar alla sidor relaterade till denna URL. T.ex, link:www.google.com visar dig alla sidor relaterade till Googles hemsida. Du kan inte kombinera en "link:"-sökning med en vanlig ordsökning.

exempel:  




Domänbegränsningar

Vissa ord, då domföljs av ett skiljetecken, har speciell betydelse för Google. Ett sådant ord är "site:"-operatorn. Skriv in "site:domänen.com" i Googles sökruta för att söka efter en speciell domän eller sida.

För att t.ex. hitta pressinformation på Googles sida, skriv:

exempel:  

 


Jag har tur

"Jag har tur?"-knappen tar dig automatiskt till den första sidan Google fann för din sökning. Du kommer inte att se några andra resultat. En "Jag har tur?"-sökning betyder att du spenderar mer tid med att se på sidor än leta efter dom.

För att t.ex. hitta Stanford Universitys hemsida, skriv Stanford i sökrutan och klicka på "Jag har tur?"-knappen. Google tar dig direkt till "www.stanford.edu" - Stanford Universitys officiella hemsida.

exempel:  



Har du tur?

o ooO